گزیدگی در کودکان و اقدامات لازم
9 فروردین, 1396
سوختگی ادراری
9 فروردین, 1396

نرم جوش مسری
عفونت نرم جوش مسری خفیف موجب ظهور جوش‌های کوچکی به رنگ قرمز روشن بر روی پوست می‌شود. نرم جوش مسری در کودکان 2 تا 5 ساله شایع است. این عارضه به طور مستقیم یا غیرمستقیم، مثلاً از طریق استخرهای عمومی یا تماس با لباس‌ها یا حوله آلوده به آسانی گسترش می‌یابد.

علائم
این جوش‌ها که 2 تا 5 میلیمتر قطر دارند، معمولاً به صورت دسته‌ای و گاهی نیز به طور تکی دیده می‌شوند.
جوش‌ها 2 تا 7 روز پس از آلوده شدن ظاهر می‌شوند. محل آن‌ها عمدتاً روی تنه، صورت، پنجه دست‌ها و (ندرتاً) کف دست‌ها یا کف پاها می‌باشد. خصوصیات جوش‌ها:
– به شکل گنبدی با تورفتگی در مرکز
– سفید درخشان یا به رنگ گوشت

مراجعه به پزشک
نرم جوش مسری یک فوریت پزشکی نیست و اگر بدون درمان رها شود، احتمالاً ظرف چند هفته یا چند ماه ناپدید می‌شود. اما کودک باید ظرف 24 ساعت مورد معاینه پزشک قرار گیرد. در برخی موارد، پزشک ممکن است تصمیم به درمان بگیرد تا از سرایت آن به دیگر بخش‌های بدن و زشت شدن آن پیش‌گیری شود. عارضه ممکن است به کودکان دیگر نیز سرایت کند، هرچند چندان به آسانی سرایت نمی‌کند. جوش سرباز معمولاً منبع سرایت عفونت می‌شود.

کار پزشک
اگر نرم جوش مسری فقط ناحیه کوچکی از بدن را مبتلا سازد، پزشک ممکن است عارضه را با سوراخ کردن جوش‌ها با وسیله‌ای آغشته به محلول پودوفیلین درمان کند. این کار ماده سفید پنیری شکل داخل جوش‌ها را خالی می‌کند و آن‌ها را نابود می‌سازد. اگر تعداد جوش‌ها زیاد باشد، ممکن است کودک به متخصص پوست معرفی شود. متخصص، جوش‌ها را با تراشیدن (کورتاژ) یا انجماد (کرایوتراپی) از بین می‌برد.

avatar