گال ، علائم و درمان
9 فروردین, 1396
نرم جوش مسری
9 فروردین, 1396

گزیدگی
کودکان غالباً دچار گزش حشرات مختلف مانند پشه و زنبور می‌شوند. معمولاً گزش حشرات فقط باعث خارش یا درد موضعی می‌شود. اما بعضی از کودکان، خصوصاً کودکان مبتلا به حساسیت (آلرژی)، ممکن است واکنشی شدید و شاید کشنده نشان دهند (شوک آنافیلاکتیک). نیش مار و عنکبوت و عروس دریایی نیز می‌تواند کشنده باشد (گزش مار و عنکبوت و عروس دریایی).

گزش حشرات
نیش حشرات موجب علائم واکنشی زیر می‌شود:
– برآمدگی کوچک قرمزرنگ
– خارش موضعی
– در برخی از موارد، برآمدگی نرم قرمز رنگ یا برآمدگی سفت
علائم نیش حشره ممکن است از چند ساعت تا چندین روز دوام یابد.
نیش حشرات در برخی کودکان، بیشتر کودکان 2 تا 7 ساله، منجر به مجموعه‌ای از برآمدگی‌های خارش‌دار می‌شود که 2 تا 10 روز دوام می‌یابد.

شیوه کمکی
برای تسکین خارش، کمپرس سرد یا لوسیون کالامین مفید است. برای پیش‌گیری از عفونت، کودک را از خاراندن محل نیش منع کنید.
هرگاه کودک در زمان‌هایی که حشرات فعالند بخواهد بیرون برود، می‌توانید یک کرم دافع حشرات به محل‌های باز بدن او بزنید تا از گزش حشرات پیش‌گیری شود.

نیش حشرات
واکنش نسبت به نیش حشره غالباً منجر به علائم زیر می‌شود:
– تحریک یا درد موضعی
– قرمزی و تورم
علائم گزش معمولاً ظرف 48 ساعت رفع می‌شود
بعضی از کودکان نسبت به زهر حشرات حساسیت دارند و دچار کهیر یا شوک آنافیلاکتیک یا هر دو می‌شوند. شوک آنافیلاکتیک یک واکنش حساسیتی گسترده و شدید است.

مراجعه به پزشک
اگر کودک دچار هر یک از علائم شوک آنافیلاکتیک شود، باید فوراً آمبولانس خبر کنید یا کودک خود را به نزدیک‌ترین مرکز فوریت‌های پزشکی ببرید. علائم شوک آنافیلاکتیک عبارت‌اند از: تورم صورت یا دهان، صدادار بودن یا مشکل بودن تنفس، اشکال در بلع، یا خواب‌آلودگی غیرعادی. اگر کودک واکنش شدیدی نسبت به نیش حشره نشان داده است باید وقت معاینه پزشکی بگیرید. پزشک ممکن است بسته‌ای حاوی یک سرنگ پر از آدرنالین برای جلوگیری از شوک آنافیلاکتیک در صورت گزش مجدد توسط حشره به شما بدهد.

شیوه کمکی
اگر نیش زنبور در پوست مانده باشد، باید آن را خارج کنید. استفاده از کمپرس سرد روی ناحیه مربوطه ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. آنتی‌هیستامین‌های خوراکی نیز (که بدون نسخه پزشک قابل تهیه است) ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

خارج کردن نیش حشره
با استفاده از موچین نیش حشره و کیسه زهر متصل به آن را خارج کنید. محل را با گاز آغشته به ماده ضدعفونی کننده تمیز کنید.

avatar