تغذیه نوزاد از شش تا هشت ماهگی
1 آوریل, 2017
تغذیه نوپا از دوازده تا هجده ماهگی
1 آوریل, 2017

تغدیه نوپا از نه تا دوازده ماهگی
افزایش اشتها از نه ماهگی
کودک شما هم‌چنان که به نخستین سالگرد تولد خود نزدیک می‌شود، گستره وسیع‌تری از غذاها را تجربه می‌کند و کم‌کم از وابستگی به شیر به سمت غذاهای «بزرگسالان» کشیده می‌شود. حس استقلال رو به افزایش او به شکل تغییر تدریجی از خورنده‌ای غیر فعال به خورنده‌ای فعال نمود می‌یابد که از تلاش برای غذا خوردن مستقل لذت می‌برد. این امر ممکن است از دید شما «کثیف‌کاری» به نظر بیاید، اما مهم است که به کودکان خردسال این آزادی را بدهید که با غذا به بازی و کاوش بپردازند.

ادامه شیردهی
هم‌چنان‌که اشتهای کودک شما برای غذاهای جامد افزایش می‌یابد، احتمالاً شیر کمتری می‌نوشد، اما هنوز به ۴۰۰ میلی‌لیتر شیر مادر یا شیر خشک در هر روز نیاز دارد. اگر کودک شما با شیشه شیر می‌خورده است، سعی کنید به‌تدریج استفاده از شیشه را کاهش دهید و ظرف هفته‌های آینده کلاً آن را کنار بگذارید. می‌توانید بیشتر شیر کودک را در فنجان به او بدهید، اما یک بار شیر خوردن با شیشه را که به کودک آرامش می‌بخشد برای زمان خواب او بگذارید.

بافت غذا در سن ۱۰ تا ۱۲ ماهگی
کودک شما تقریباً همه چیزهایی را که دیگر اعضای خانواده می‌خورند، در صورتی که به تکه‌های کوچک خرد شود می‌خورد. هم‌چنان از به کار بردن نمک در آشپزی خودداری کنید؛ می‌توانید به غذای خودتان هنگام خوردن نمک بزنید.

در آماده‌سازی میوه و سبزیجات، بایستی با دقت پوست آن‌ها را بکنید، رگه‌ها را خارج کنید و در صورت پختن، حتی‌الامکان بخارپز نمایید.
در آماده‌سازی گوشت و ماهی نیز، چربی و پوست را جدا کنید، آن‌ها را به قطعات کوچک خرد کرده و کباب یا آب پز نمایید.
دیگر غذاهای مناسب برای این سن، گوشت چربی‌دار (اگر کاملاً بپزید)، سبزیجات با طعم تندتر، مثل کلم، فلفل سبز و گوجه‌فرنگی کامل پوست کنده است.
غذاهایی که نباید در این سن به کودک داد عبارت‌اند از:
غذاهای چاشنی‌دار، چربی‌دار، یا شور، غذاهای قنددار، نوشابه و آب میوه غیر طبیعی، پنیر نرم غیر پاستوریزه.

اضافه کردن حبوبات
در نه ماهگی شیرخوار می‌توان حبوبات را نیز به سوپ او اضافه کرد. به‌طور معمول تغذیه حبوبات از عدس و ماش که هضم آسان‌تری دارند شروع می‌شود. در افزودن حبوبات، نکات زیر قابل توجه است:
۱) در صورت امکان می‌توان جوانه عدس یا ماش را به محتویات سوپ افزود.
۲) در مورد سایر حبوبات مثل لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و… بهتر است قبلاً آن‌ها را خیسانده، سپس پوست‌شان را جدا کرده و بعد از پختن، به سوپ افزود.
۳) هر سه روز یک‌بار می‌توان نوع حبوبات را تغییر داد.
۴) اگر از آرد حبوبات استفاده می‌شود، یک قاشق مرباخوری سرصاف کافی است.
۵) اضافه کردن کره یا روغن مایع به سوپ، به اندازه یک قاشق مرباخوری، برای شیرخوارانی که خوب وزن نمی‌گیرند توصیه می‌شود.

رشد دندان‌ها
کودک از ۹ ماهگی تا ۱ سالگی احتمالاً چند دندان در خواهد آورد. بنابراین هنوز اهمیت دارد که غذاهایی با بافت ناهمگن به او بدهید تا تشویق به جویدن شود. اگر غذاهای انگشتی تهیه شده از سبزیجات را ابتدا در یخچال سرد کنید، برای لثه‌های او التیام بخش‌تر خواهد بود.
در مورد این‌که دندان در آوردن تا چه حد بر وضع جسمانی کودک اثر می‌گذارد نظرها متفاوت است، اما احتمالاً موجب مقداری ناراحتی کودک و حتی کج‌خلقی او در مورد غذا خوردن می‌شود. از چند روز قبل از این‌که هر دندان جدید بیرون بیاید ممکن است متوجه یک توده‌سفت مایل به سفید در زیر سطح لثه شوید.
کودک ممکن است آب دهانش بریزد، بنابراین خوب است به دور دهان و چانه‌او کمی وازلین بزنید تا خشک و قرمز نشود.
اگر لثه‌هایش دردناک شده است، شاید با قاشق غذا نخورد، بنابراین غذاهایی بدهید که بتواند با دست بخورد.
برای سرد کردن لثه‌های دردناک کودک می‌توانید تکه‌های سبزیجاتی مانند خیار و هویج را در یخچال سرد کنید و به کودک‌تان بدهید تا گاز بزند. هم‌چنین می‌توانید دندان‌گیر را در یخچال سرد کنید و به او بدهید.

avatar