گرمازدگی یا آفتاب زدگی
9 فروردین, 1396
لباس و پوشش کودک در آفتاب
9 فروردین, 1396

نور آفتاب و کودکان
نور آفتاب برای سنتز ویتامین دی (D) در بدن انسان ضروری است. کودکان به لحاظ نیاز بیشتربه ویتامین دی برای رشد استخوان‌ها و دندان‌ها در اثر کمبود آفتاب بیشتر مشکل پیدا می‌کنند. پس ضرورت دارد که به طور متناوب در طول هفته در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند ولی این نور آفتاب به دلیل لطافت و ظرافت زیاد پوست کودک ممکن است حساسیت شدید ایجاد کند قسمت عمده اشعه خورشید برای پوست مضر است بنابراین به لحاظ حساسیت بیشتر پوست اطفال در برابر نور آفتاب ممکن است محافظت پوست نیز انجام شود. از طرفی کودکان نسبت به بزرگ‌سالان مدت طولانی‌تری را در هوای آزاد سپری می‌کنند و به طور معمول در طی یک‌سال 3 برابر بالغین اشعه ماوراء بنفش خورشید را دریافت می‌کنند.
مقدار تابش پرتوهای خورشید دارای اثرات تجمعی هستند و درصورت تماس زیاد ممکن است در سنین بسیار پایین خصوصیات ژنتیکی فرد آسیب‌پذیر شوند و زمینه ایجاد سرطان پوست را فراهم نماید.
بعضی از کودکان رنگدانه طبیعی پوست را به طور ارثی یا کم دارند یا اصلاً ندارند این کودکان حساسیت فوق‌العاده شدیدی به اشعه ماوراء بنفش خورشیدی دارند و باید از همان دوران کودکی محافظت در مقابل اشعه خورشید برای جلوگیری از ایجاد سرطان پوست را اعمال کرد. پیری زودرس پوست و سرطان پوست دو عارضه مهم تماس طولانی با نور آفتاب در سنین کودکی است. در ده سال اول عمر به جهت رشد و حساسیت پوست اقدامات اولیه باید انجام شود.

avatar