فهمیدن زبان گریه نوزاد
فهمیدن زبان گریه نوزاد
9 آوریل, 2017
فهمیدن زبان گریه نوزاد
فهمیدن زبان گریه نوزاد – گوش دادن
9 آوریل, 2017
فهمیدن زبان گریه نوزاد

فهمیدن زبان گریه نوزاد

فهمیدن زبان گریه نوزاد – تامل کردن
تأمل کنید! یکی از راه‌های فهمیدن زبان نوزاد که گریه اوست، درنگ و تأمل‌کردن نسبت به گریستن اوست. وقتی پدر و مادری کمک می‌خواهند تا از علت گریه‌کردن و بدخلقی نوزادشان مطلع شوند، چون پدر و مادر مشوش هستند، می‌خواهند بلافاصله کاری صورت پذیرد. اما باید گفت: کمی صبر کنید تا ببینید او به شما چه می‌گوید.
با عقب ایستادن و توجه کردن به علائم ظاهری، می‌توان متوجه شد که نوزاد چه می‌خواهد و مشکلش چیست. درنگ و تأمل بر روی عوامل و علائمی مانند:
– حرکات جسمانی نوزاد
می‌توان حرکات نوزاد را تماشا کرد، حرکات دست‌ها و ساق‌ها، زبان کوچکش که در دهانش تکان می‌خورد، حرکتی که به قوس کمرش می‌دهد. هر یک از این حرکات معنی خاصی دارند.

– نوع گریه‌ها و صداها
به حالات مختلف گریه و انواع صداهایی که از دهانش خارج می‌گردد، توجه شود. بلندی و کوتاهی صدا، شدت و تناوب آن، همه بخشی از زبان نوزاد هستند.

– محیط پیرامون نوزاد
باید به اطراف نوزاد نگاه کرد. غیر از نگاه کردن به وضع ظاهر او و صداها و حالاتی که از خود نشان می‌دهد، بایستی به گوشه‌های اتاق نگاه شود، درجه حرارت اتاق را در نظر گرفته و به صداهایی که در اطراف و اتاق به گوش می‌رسد گوش داد.

– پدر و مادر نوزاد
بررسی حالات والدین نوزاد نیز در فهم گریه نوزاد کمک می‌کند. این‌که چگونه به نظر می‌رسند؟ عصبی، خسته یا خشمگین هستند. چون حالات و رفتار پدر و مادر در گریه نوزاد اثر می‌گذارد. مثلاً «آیا برای این‌که نوزاد بخوابد معمولاً او را بلند می‌کنند و راه می‌برند؟»
اما اغلب اوقات پدر و مادر عجله به خرج می‌دهند. فکر می‌کنند دارند به کودک‌شان پاسخ می‌دهند، اما این‌طور نیست. عجله و شتاب پدر و مادر بر میزان پریشانی کودک می‌افزاید. باید فکر کنید که آیا مداخله در کار کودک صحیح است؟

با فواید گریه نوزاد و دلایل گریه نوزاد بیشتر آشنا شوید.

توصیه‌هایی به والدین مشوش و بدون تأمل
اغلب والدین تأمل ندارند و اضطراب و تشویش خود را به کودک‌شان انتقال می‌دهند.
– سه نفس عمیق بکشید، متمرکز شوید و به ادراک قوی‌تر برسید تا مجبور نباشید وقتی نوزادتان گریه می‌کند بلافاصله او را بلند کنید.
– در ضمن، بهتر است دقایقی به توصیه‌ها و اندرزهای دیگران توجه نکنید. صحبت‌های دیگران مانع از آن می‌شود که رفتاری منطقی را به نمایش بگذارید.
– گوش بدهید. گریه زبان کودک است. تا متوجه شوید که او به شما چه می‌گوید. این، البته بدان معنا نیست که بگذارید فرزندتان هم‌چنان گریه کند.
– نگاه کنید. زبان کودک به شما چه می‌گوید؟ در محیط زندگی او چه می‌گذرد؟ درست قبل از آن‌که کودک شما حرفی بزند چه اتفاقی افتاد؟
– ارزیابی کنید. با توجه به آن‌چه شنیدید و دیدید، می‌توانید از حرفی که کودک به شما می‌زند مطلع شوید.
ممکن است فکر کنید که او ناراحت است و بدتر از همه، ممکن است فکر کنید که گریه چیز بدی است.
آیا هر وقت همسرتان گفت «خسته‌ام» دستمالی به دهانش می‌بندید تا حرف نزند!؟ ما با اقدام عجولانه در حقیقت وقتی کودک گریه می‌کند بلافاصله به شکلی دهانش را می‌بندیم. حال آن‌که درست‌تر این است که لحظه‌ای مکث کنیم و ببینیم به ما چه می‌گوید.
بدتر از همه، وقتی پدر و مادر با عجله برای توقف گریه کودک شتاب می‌کنند به او می‌گویند که حرف نزند.
وقتی والدین تأمل نمی‌کنند تا بدانند فرزندشان به چه علتی گریه می‌کند، وقتی تأمل نمی‌کنند که نوع گریه او را تشخیص دهند، از این مهارت مهم بی‌بهره می‌مانند.
از آن گذشته، وقتی هر گریه کودک را با غذا دادن به او جواب می‌دهیم، او به این نتیجه می‌رسد که نوع گریه کردنش مهم نیست. هر طور و به هر دلیل گریه کند به او جواب واحدی می‌دهیم و در این شرایط همه گریه‌های او «یک شکل» می‌شود و صدای واحدی پیدا می‌کند.

باید زبان نوزادتان را بیاموزید. تأمل کردن ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا کودک‌تان را بشناسید و از نیازش اطلاع پیدا کنید. با کمی عقب ایستادن و تأمل کردن، با تلاش برای فهمیدن علت اصلی گریه کودک و با توجه به زبان تن او می‌توانید به شکل بهتری نیازهای فرزندتان را تشخیص دهید و این کاری است که با بلافاصله شیردادن کودک و تکان‌دادن و راه بردن او حاصل نمی‌شود.
پس لازمه رسیدن به ارزیابی درست این نیست که بگذارید کودک گریه کند. باید نیازش را برآورده سازید و نباید بگذارید که از حدی ناراحت‌تر شود. به کمک این روش می‌توانید نیازهای فرزندتان را متوجه شوید و می‌توانید پریشانی او را، قبل از این‌که آن را نشان دهد، درک کنید.

کارهایی که پدر و مادر می توانند در هنگام گریه نوزاد انجام دهند عبارت اند از:

  1. تامل کردن
  2. گوش دادن
  3. مشاهده
  4. ارزیابی
avatar