تغذیه برای کودکان حدود دو ساله
1 آوریل, 2017
با کودکان بد غذا چه کنیم
1 آوریل, 2017

تغذیه نوزاد بیمار
تغذیه در زمان ناخوشی کودک
کودکان در هنگام ناخوشی معمولاً بی اشتها می‌شوند، اما مهم است سعی کنید مقدار مایعات مصرفی کودک کم نشود.
تقریباً ۸۰درصد بدن نوزادان از آب تشکیل می‌شود (در بزرگسالان حدود ۷۰ درصد). بنابراین نوزادان و کودکان خردسال در قبال آب‌زدایی بدن در دوره‌های اسهال یا استفراغ آسیب‌پذیرترند. اگر کودکی دچار هر یک از این مسائل شد، به او غذاهای جامد ندهید و مایعات زیاد بدهید. پودرهای قندی و نمکی خاصی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود که در آب حل می‌شوند و مواد معدنی از دست رفته را جای‌گزین می‌کنند. آب‌میوه رقیق شده، بستنی یخی، نوشابه بی‌رنگ (که گاز آن گرفته شده باشد) برای بچه‌های مبتلا به اسهال مناسب است. شیر در زمان اسهال، مناسب نیست.

غذاهای زمان بیماری
اگر کودک شما بیمار است اما اسهال یا استفراغ ندارد، به او مایعات مغذی بدهید، مانند شیر، شیر میوه‌ای، یا شکلات گرم. بستنی یخی تهیه شده با آب‌میوه تازه، پوره میوه، یا ماست نیز خوب است. به او غذاهای ساده و سهل الهضم، مانند سوپ مرغ خانگی، ماهی بخارپز، و سیب‌زمینی له شده، خاگینه تخم‌مرغ با نان سوخاری، یا موز له شده بدهید.
آنتی‌بیوتیک‌ها میکروب‌های مفید بدن را نیز علاوه بر میکروب‌های مضر می‌کشند. اگر کودک شما آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، می‌توانید به او ماست بدهید تا میکروب‌های مفید موجود در بدن او در سطح مناسب بماند.

یبوست
اگر کودک شما یبوست دارد، به او مقدار زیادی آب و آب‌میوه رقیق شده بدهید. غذاهای دارای قند و چربی کمتر به او بدهید اما میوه، سبزیجات و غلات کامل به او بدهید. البته دستگاه گوارش او را از الیاف پر نکنید، زیرا این کار روش مناسبی برای رفع یبوست در کودکان خردسال نیست. ماست، آلو و آب آلو برای رفع ملایم یبوست مناسب‌تر است.

بازگشت به عادات تغذیه بعد از بیماری
اگر کودک شما حتی پس از بهبودی از بیماری، به عادات تغذیه‌ای بچگانه‌تر بازگشت، تعجب نکنید. هنگام بیماری، کودک بیشتر نیاز دارد که با در آغوش گرفتن، به او احساس امنیت و اطمینان بدهید و ممکن است دوباره بخواهد نوشیدنی‌هایش را با شیشه بنوشد. تا وقتی که اشتهای او باز نگشته است، خاطره آسودگی‌های کودکانه‌تر او ممکن است موجب شود که بخواهد چیزهایی بخورد که به تصور شما برای سن او مناسب نیست. (در حقیقت، ممکن است در سراسر دوران کودکی هر وقت که کودک شما بیمار می‌شود این مسئله را داشته باشد.) سعی کنید نگران نشوید، او به زودی با اشتهایی سالم و تمایل مجدد به امتحان کردن غذاهای جدید همان کودک قبلیتان خواهد شد.

avatar