لباس و پوشش کودک در آفتاب
9 فروردین, 1396
آکنه یا جوش بلوغ – علائم و درمان
9 فروردین, 1396

تاثیر داروها بر پوست کودکان
بسیاری از فرآورده‌های دارویی که به شکل خوراکی یا تزریقی استفاده می‌شود حساسیت پوست را به نور خورشید بیشتر می‌کند. داروهای موضعی نیز می‌تواند حساسیت به نور آفتاب را بیشتر کند. بعضی از داروهای اعصاب و آنتی‌هسیتامین‌ها می‌تواند حساسیت پوست را به آفتاب بیشتر و عوارض آن را بیشتر کنند عطر و ادکلن حساسیت پوست را به نور آفتاب بیشتر می‌کند. کلاً از مصرف عطر و ادکلن در کودکان باید خودداری کرد خصوصاً روی پوست آن‌ها و بالاخص وقتی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.
در عوض بسیاری از داروها هستند که باعث ایجاد لایه محافظ روی پوست می‌شود. با مشورت با پزشک داروی مناسب برای محافظت پوست باید استفاده کرد. اشعه خورشید 3 نوع اشعه مضر برای پوست داده، بنابراین ترکیباتی مناسب‌تر هستند در مقابل هر 3 نوع اشعه خورشید بتوانند پوست را محافظت کنند. این داروها باید ترکیبات پایداری روی سطح پوست ایجاد کنند که زمان طولانی‌تری پوست را در مقابل نور خورشید محافظت کنند.
در ضمن در کودکانی که خصوصاً در فصل تابستان از استخر یا جکوزی استفاده می‌کنند کرم ضد آفتاب باید نسبت به شست‌وشو آب مقاوم باشد و زمان طولانی‌تری روی سطح پوست باقی بماند.
چربی‌های سطح پوست بدن و رنگدانه موجود در سلول‌های سطح پوست آن را در مقابل ترکیب اشعه خورشید محافظت می‌کند بنابراین پوست‌هائی که چربی کم‌تری دارد و کودکانی که پوست خشک یا پوست بیمار دارند یا رنگدانه کم‌تری دارند حساسیت به نور آفتاب نیز بیشتر دارند.

avatar