مسمومیت با سرب در کودکان
27 مارس, 2017
اختلالات خونی در کودکان – بیماری مونو
27 مارس, 2017

سرطان خون

در سرطان خون ( لوکمی یا لوسمی ) مغز استخوان مقدار زیادی سلول های سفید خون غیرعادی و مقدار کمی سلول های سفید عادی، سلول های قرمز، و پلاکت تولید می کند. سلول های غیرعادی کبد، طحال، و غدد لنفاوی را آلوده می کنند. شکل عمده سرطان خون در کودکان، سرطان خون حاد لنفوبلاستی است.

سرطان خون حاد لنفوبلاستی

در خون شخص مبتلا، زیرمیکروسکوپ تعداد زیادی سلول های سفید غیرعادی دیده می شود (ارغوانی تیره).

علائم

سرطان خون حاد لنفوبلاستی ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

– پوست رنگ پریده که به راحتی کبود می شود

– نقاط مسطح صورتی یا ارغوانی روی پوست

– کم توانی

– تورم غدد لنفاوی گردن، زیر بغل، و کشاله ران

– تب

– درد در استخوان ها و مفاصل دست و پا

– خون ریزی لثه ها

اگر احتمال می دهید کودک شما به سرطان خون مبتلا باشد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

کار پزشک

پزشک کودک را معاینه می کند و احتمالاً دستور آزمایش خون می دهد. اگر نتیجه آزمایش ها احتمال سرطان خون را منتفی نسازد، کودک برای نمونه برداری از مغز استخوان در بیمارستان بستری می شود. سلول هایی از مغز استخوان تجزیه می شود تا معلوم شود که کودک به سرطان خون مبتلا هست یا خیر.

درمان سرطان خون حاد لنفوبلاستی دو مرحله دارد. در مرحله اول، که عموماً چند هفته طول می کشد، داروهایی برای نابود ساختن سلول های سرطانی داده می شود. این مرحله تا زمانی که نمونه برداری از مغز استخوان نشان دهد که دیگر سلول های غیرعادی وجود ندارد ادامه می یابد. در این زمان، اصطلاحاً بیماری کودک در مرحله فروکش است.

مرحله دوم درمان ۲ سال به طول می انجامد. در این مرحله، کودک تحت دوره های درمانی فشرده ای قرار می گیرد که هدف از آن نابود کردن هرگونه سلول های سرطانی است که ممکن است هنوز در بدن حضور داشته باشند.

شیوه کمکی

کودک باید تا جایی که ممکن است زندگی عادی داشته باشد. اما چون داروها احتمال ابتلا به عفونت های مختلف را افزایش می دهند، باید او را از افراد مبتلا به عفونت های ویروسی مانند آبله مرغان یا سرخک دور نگه داشت.

 

روش های درمانی موجود در حال حاضر، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کودکانی را که تشخیص سرطان خون حاد لنفوبلاستی در آن ها داده شده، کاملاً بهبود می دهد.

avatar