انجماد و گرم کردن مجدد غذا برای نوزاد

کودک و نخستین طعم غذاها
1 آوریل, 2017
طرز تهیه غذای کمکی نوزاد
طرز تهیه غذای کمکی نوزاد – پوره هویج یا سیب زمینی
1 آوریل, 2017

انجماد و گرم کردن مجدد غذا برای نوزاد
نگه‌داری غذای کودک
پختن مواد غذایی در حجم زیاد و منجمد کردن آن‌ها مؤثرترین و مقرون به صرفه‌ترین راه آماده کردن غذا برای کودک شماست. فقط چند نوع پوره مثل پوره موز، هندوانه و بادمجان را نمی‌شود منجمد کرد.
مواد غذایی را باید در فریزری گذاشت که ظرف ۲۴ ساعت دمای مواد را به ۱۸ درجه‌سانتی‌گراد زیر صفر یا کمتر برساند. غذایی را که از حالت انجماد خارج شده است هرگز نباید مجدداً منجمد کرد، هرچند مواد غذایی خامی را که از حالت انجماد خارج کرده‌اید می‌توانید بپزید و دوباره برای مصرف در آینده منجمد کنید.

مدت نگه‌داری موادغذایی در فریزر
شیر مادر: ۱ ماه
پوره سبزیجات: ۶ ماه
پوره میوه: ۶ ماه
پوره با شیر: ۲ ماه
ماهی پخته: ۳ ماه
گوشت پخته: ۳ ماه
نان: ۲ ماه
کره: ۶ ماه
سبزیجات: ۶ ماه
ماهی خام: ۳ ماه
گوشت خام: ۳ ماه

با تهیه پوره‌های مختلف به صورت یک‌جا و نگه‌داری آن‌ها در فریزر، همیشه غذاهای خانگی مغذی برای کودک‌تان دم دست داشته باشید.
میوه‌ها و سبزیجات را جداگانه پوره کنید، و با گذاشتن ظرف آن‌ها در آب سرد، آن‌ها را به سرعت سرد کنید.
پوره را در قالب یخ بریزید، با نایلون بپوشانید، و در فریزر قرار دهید. وقتی منجمد شد، مکعب‌ها را خارج کنید و در کیسه فریزر بریزید و در آن را ببندید؛ به صورتی که در هر کیسه فریزر یک نوع غذا وجود داشته باشد.
نام غذا و تاریخ انجماد را روی کیسه بنویسید و بیش از یک ماه نگه‌داری نکنید.
نیم ساعت قبل از زمان غذا خوردن، چند مکعب را در یک کاسه قرار دهید (در ابتدا یک یا دو مکعب کافی است.) کاسه را در آب داغ قرار دهید تا پوره گرم شود، سپس آن را در کاسه کودک بریزید.
غذای آماده شده برای کودک را تا ۲۴ ساعت می‌توانید در یخچال نگه‌دارید؛ اما همیشه باید در ظرف را بگذارید.
پس از این‌که کودک غذایش را خورد، هر مقدار از آن را که قاشق کودک به آن خورده است دور بریزید.
غذاهای بسته‌بندی شده را اگر مستقیماً با ظرف خود آن به کودک دادید، بقیه آن را دور بریزید.

اصول صحیح گرم کردن غذا
آب کردن پوره‌ها در اجاق مایکروویو یا تابه مشکلی ندارد، به شرط این‌که همه جای پوره کاملاً داغ شود. اگر از اجاق مایکروویو استفاده می‌کنید بیشتر مراقب باشید زیرا ممکن است غذا را به‌طور یک‌نواخت داغ نکند، به طوری که بعضی قسمت‌های غذا داغ شود و بعضی قسمت‌های آن سرد بماند. بعد از حرارت دادن صبر کنید تا پوره خنک شود و قبل از این‌که آن را به کودک‌تان بدهید دمای آن را بررسی کنید.
بیش از یک بار گرم کردن غذا ممکن است خطرناک باشد، بنابراین هر بار فقط به اندازه قابل مصرف از آن بردارید و داغ کنید تا از اتلاف بی مورد آن جلوگیری شود.

avatar