انتخاب لباس برای کودک – راحتی و سلامت کودک در لباس

جنس لباس نوزاد
انتخاب لباس برای کودک – جنس لباس نوزاد
9 مارس, 2017
رنگ لباس کودک
انتخاب لباس برای کودک – رنگ لباس
9 مارس, 2017
راحتی و سلامت کودک در لباس

راحتی و سلامت کودک در لباس

راحتی و سلامت کودک در لباس

پوست نوزاد، بزرگ‌ترین عضو بدن او و به‌طور ظریفی ماهیچه‌ای است؛ می‌تواند کوچک‌ترین تغییرات محیطش را دریافت کند و همیشه در جست‌وجوی تحریک و نوازش است.

پوست، هم‌چنین بسیار محکم و قابل انعطاف است و با تغییرات بسیاری، به خصوص تغییرات دما خود را وفق می‌دهد. وقتی کودکی در اتاق خنکی قرار می‌گیرد، پوست او این پیغام را به مغز می‌فرستد که خون بیشتری در نزدیک سطح پوست مورد نیاز است و بنابراین قلب را وادار می‌کند که کمی سریع‌تر کار کند. مویرگ‌های خون‌رسان که پوست را تغذیه می‌کنند، گشادتر و ماهیچه‌ای‌تر می‌شوند، بنابراین کل سیستم بدنی او، انعطاف‌پذیرتر و سالم‌تر می‌شود.

لباس پوشیدن نه تنها این ویژگی پوست را ضعیف‌تر می‌کند، بلکه حرکات فیزیکی کودک را هم محدودتر و رشد و هماهنگی ماهیچه‌ای اسکلتی بدنش را به تأخیر می‌اندازد.

پس شما والدین عزیز بایستی پوشک بچه را تا جایی که ممکن است شل ببندید و به کودک‌تان اجازه دهید در تمام طول سال، نیمی از روز را بدون آن‌ها سپری کند. پوشک محکم، باسن بچه را می‌فشارد و به پاها انحنای دائم می‌دهد. به جای کهنه‌های پلاستیکی و زبر، از کهنه‌های نرم استفاده کنید. مزیت دیگر این کار این است که او یاد می‌گیرد از لگن استفاده کند.

مانند دانشمندان به تفاوت‌های حرکتی فرزندتان، وقتی لباس پوشیده و وقتی بدون لباس است توجه کنید. همان تفاوت‌ها را در مورد خودتان هم مشاهده کنید.

لباس‌هایی برای کودک تهیه کنید که بیشترین آزادی حرکت را در آن‌ها داشته باشد. این کار از نظر اقتصادی هم باصرفه است، لباس‌های بزرگ را مدت طولانی‌تری می‌توان استفاده کرد! لباس‌های تنگ و چسبان برای او نخرید.

لباس‌هایی که برای کودک انتخاب می‌کنید باید پوشیدن و درآوردن آن‌ها آسان باشد. راحتی و سلامت کودک را در اولویت قرار دهید و لباس‌های راحت و گشاد تهیه کنید. پیشنهاد میکنم پوشاندن لباس به کودک و درآوردن آن را بخوانید.

دقت کنید لباس در قسمت‌های یقه، سرآستین و مچ پاها نرم و راحت باشد و کش‌های سرآستین و پاچه شلوار تنگ نباشد.

اگر کودک در سنی است که پوشک استفاده می‌کند، لباس‌هایی را انتخاب کنید که در قسمت وسط پاها دکمه‌دار هستند و امکان دسترسی راحت‌تر به پوشک در آن‌ها وجود دارد.

اگر کودک در سنی است که چهار دست و پا راه می‌رود، لباس‌هایی انتخاب کنید که پاها را پوشانده و قسمت زانو را محافظت کند.

اگر کودک در سنی است که تازه یاد گرفته است لباس‌هایش را خودش بپوشد، لباس‌هایی که پوشیدن و درآوردن آن برایش راحت است را انتخاب کنید. این موضوع موجب تقویت اعتماد به نفس کودک می‌شود. به جای شلوارهای زیپ‌دار و سگک‌دار، شلوارهای کمرکِش را انتخاب کنید. کودک چگونه می‌آموزد که خودش لباس بپوشد ؟

به جای لباس‌های دکمه‌دار، لباس‌های چسبی و زیپ‌دار را انتخاب کنید. بستن و باز کردن بست‌های چسبی برای کودک راحت است. اگر روی زیپ لباس یک حلقه بزرگ وجود داشته باشد، کودک راحت‌تر می‌تواند زیپ لباس را باز و بسته کند.

لباس‌های ساده برای کودکان مناسب‌ترین انتخاب هستند. لباس‌های سگک‌دار و لباس‌هایی که روی آن‌ها تور، رمان و مهره‌های رنگی وجود دارد برای کودکان مناسب نیستند چون ممکن است دست کودک در آن‌ها گیر کند یا از لباس جدا شوند و کودک آن‌ها را ببلعد.

دکمه‌ها و بست‌های لباس را کنترل کنید. لباس‌هایی که بست‌های محکم داشته باشد را انتخاب کنید چون ممکن است در طول روز مجبور شوید چند بار دکمه‌های لباس کودک را باز و بسته کنید. لباس‌هایی که دکمه‌هایشان راحت باز نمی‌شود و امکان شکستن و افتادن دکمه‌هایشان وجود دارد را انتخاب نکنید.

تحرک بچه‌ها زیاد است. پس بهتر است لباس‌هایی برای آن‌ها انتخاب کنید که گشاد و راحت باشد و امکان حرکت و تحرک در آن‌ها وجود داشته باشد. بچه‌های کوچک‌تر معمولاً در لباس‌های سرهمی احساس راحتی می‌کنند.

سر کودکان نسبت به بدنشان بزرگ است. اگر می‌خواهید لباس‌هایی را انتخاب کنید که راحت بپوشند، لباس‌های جلو باز که در قسمت جلو زیپ یا دکمه دارند انتخاب مناسبی هستند. در صورتی که می‌خواهید لباس جلو بسته بخرید انواعی که در قسمت شانه دکمه‌های فشاری دارند را انتخاب کنید.

روند رشد کودکان با هم متفاوت است. برای خرید لباس کودک به اطلاعات برچسب روی لباس اکتفا نکنید و همیشه اندازه دقیق کودک‌تان را همراه داشته باشید.

راحتی و سلامت کودک در لباس

راحتی و سلامت کودک در لباس

زمانی که نوبت آن می‌رسد که کودک خودش لباس‌هایش را بپوشد، باید توجه کنید که شلوارهایی که کمربند یا زیپ نداشته و در عوض، کمر آن‌ها کشی باشد برای او بسیار راحت‌تر هستند. استفاده از این شلوارها، به همراه پیراهن‌های ساده و کفش‌های چسبی، دردسرهای شما (برای لباس پوشاندن به کودک) را کاهش خواهد داد. هرچند وقت یک‌بار، یک نمونه از لباس‌هایی را که پوشیدن آن‌ها کمی سخت‌تر باشد، در اختیار او بگذارید. برای مثال، یک دکمه یا یک گیره به لباس او اضافه کنید.انتخاب کفش مناسب برای کودک را نیز بخوانید.

عمده‌ترین پوشاک در سراسر شش ماه نخست زندگی کودک، بلوز و شلوار کشباف سرهم است.

زیرپوش از نوع دارای یقه گشاد یا پاکتی که راحت از سر کودک رد شود، آستین‌های گشاد، و ۱۰۰ درصد نخی یا پشمی انتخاب کنید.

لباس کشباف از نوعی انتخاب کنید که دارای دکمه فشاری در قسمت جلو و پایین آن باشد، چون پوشاندن آن آسان‌تر خواهد بود، به کودک دستکش نپوشانید، چون باید دست‌هایش را ببیند و استفاده از آن‌ها را یاد بگیرد.

لباس کشباف اگر تنگ باشد ممکن است موجب تغییر شکل استخوان‌های نرم کودک شود، بنابراین همیشه لباسی به کودک بپوشانید که همه جای آن گشاد باشد.

از ژاکت‌های پشمی موهر یا کرک‌دار و نیز انواع بافته شده با سوراخ‌های بزرگ که انگشت کودک ممکن است در آن‌ها گیر کند استفاده نکنید.

برای هنگام خواب نوزاد ، لباس خواب یا لباس کشباف ایده‌آل است. برای کودکان بزرگ‌تر، لباس خواب سرهم با جوراب سرهم برای گرم نگه‌داشتن کودک بهترین انتخاب است، اما دقت کنید که قسمت شلوار آن بزرگ باشد تا زود کوچک نشود.

هنگامی که از منزل بیرون می‌روید، یک لایه لباس اضافی به کودک بپوشانید، زیرا کودک خیلی زود گرمای بدنش را از دست می‌دهد.

انتخاب لباس کودک – جنس لباس و قابلیت شست و شو را نیز بخوانید.

avatar