اختلالات گوش – التهاب گوش ترشحی
29 مارس, 2017
اختلالات گوش – التهاب گوش داخلی
29 مارس, 2017

التهاب گوش خارجی
التهاب گوش خارجی چندین علت دارد، از جمله عفونت میکروبی و عوارض پوستی هم‌چون التهاب پوست سبوریک و اگزمای آتوپیک. اگر پوست حساس مجرای گوش به مدت طولانی در معرض آب قرار گیرد، مثلاً هنگام شنا، یا خراشیده شود یا با یک جسم خارجی مانند گوش پاک کن یا در اثر انسداد طولانی با موم گوش تحریک شود، احتمال عفونت بالا می‌رود.

مجرای گوش عفونی
التهاب گوش خارجی ممکن است موجب ترشح مجرای گوش شود. هرچند ممکن است اغوا شوید که ترشحات را پاک کنید، آن را همان‌طور که هست باقی بگذارید تا پزشک بتواند نمونه‌ای از آن را برای تعیین علت عفونت به آزمایشگاه بفرستد.

علائم
ممکن است لاله گوش، هنگام دست زدن یا کشیدن دردناک باشد. اما عمده علائم این عارضه مربوط به مجرای گوش است و ممکن است شامل موارد ذیل باشد:
– خارش، که معمولاً درد به دنبال دارد.
– ترشح از مجرای گوش، که ممکن است غلیظ و سفید یا زردرنگ باشد.
– کم‌شنوایی، اگر موم گوش یا ترشح آن موجب مسدود شدن مجرای گوش شده باشد.
– تاول‌های آب‌دار و پوسته دهنده
اگر کودک مبتلا به گوش درد، ترشح از مجرای گوش خارجی، یا اشکال در شنوایی داشته باشد، باید ظرف ۲۴ ساعت مورد معاینه پزشک قرار گیرد.

کار پزشک
پزشک احتمالاً داخل گوش کودک را مشاهده خواهد کرد. اگر از مجرای گوش چرک خارج شود، ممکن است نمونه‌ای از آن را برای آزمایش بفرستد. اگر پزشک یک جسم خراجی یا توده‌ای از موم را ببیند آن را خارج خواهد کرد و مجرای گوش را تمیز و خشک خواهد کرد. ممکن است قطره گوش آنتی‌بیوتیک تجویز شود. اگر علت التهاب گوش خارجی در کودک شما اگزمای آتوپیک یا التهاب پوست سبوریک باشد، پزشک ممکن است قطره گوش کورتیکواستروئیدی برای تسکین خارش و دردناکی گوش تجویز کند. در صورت درمان، التهاب گوش خارجی معمولاً ظرف ۷ تا ۱۰ روز خوب می‌شود.

شیوه کمکی
برای تسکین درد به کودک استامینوفن بدهید. کیسه آب گرم (که باید آن را با آب گرم پر کنید و نه آب داغ) یا گذاشتن پارچه گرم روی گوش کودک نیز ممکن است تا حدی موجب تسکین درد شود. اگر قطره گوش برای کودک تجویز شده، او را در وضعیتی که گوش مبتلا رو به بالا قرار داشته باشد بخوابانید. سر کودک را نگه دارید و قطره گوش را بچکانید، و سعی کنید تا یکی دو دقیقه بعد نیز کودک در همان وضعیت بخوابد.
تا وقتی التهاب گوش خارجی بهبود نیافته، کودک نباید شنا کند و گوش او نباید خیس شود. هنگام حمام چیزی در گوش قرار دهید تا آب وارد آن نشود. برای تمیز کردن گوش از اسفنج مرطوب استفاده کنید و گوش را نشویید.

avatar