اختلالات خونی در کودکان – ترومبوسیتوپنی

اختلالات خونی در کودکان – فاویسم
27 مارس, 2017
اختلالات خونی در کودکان – هموفیلی
27 مارس, 2017

ترومبوسیتوپنی

در عارضه ترومبوسیتوپنی تعداد پلاکت های خون کمتر از حد عادی می شود. در کودکان، ترومبوسیتوپنی بیشتر به صورت بخشی از اختلالی به نام پورپورای ترومبوسیتوپنیک با علت نامعلوم (ITP) رخ می دهد. علت این اختلال، چنان که نام آن نشان می دهد معلوم نیست، اما معمولاً ظرف ۲ هفته بعد از یک عفونت ویروسی رخ می دهد.

 

علائم

علائم ITP از خون ریزی غیرعادی در اثر کاهش پلاکت های خون (که وجود آن ها برای لخته شدن خون لازم است) ناشی می شوند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

– جوش ارغوانی و مسطح گسترده که در اثر خونریزی به داخل پوست ایجاد می شود؛ این جوش هنگام فشار دادن ناپدید نمی شود.

– کبود شدن پوست با فشار جزئی

– خون ریزی بینی

– خون ریزی در دهان

– وجود خون در ادرار در اثر خون ریزی در کلیه

خون ریزی در مغز نیز از عوارض نادر این بیماری است.

مراجعه به پزشک

اگر کودک شما علائم احتمالی ITP را دارد، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک از تشخیص مطمئن نباشد، ممکن است ترتیب بستری شدن در بیمارستان را بدهد تا با انجام آزمایش معلوم شود که کودک به ITP مبتلاست یا بیماری های دیگری که عوارض مشابهی را ایجاد می کنند.

 

درمان

اکثراً نیازی به درمان نیست. اما تا وقتی که علائم از بین برود، که معمولاً چند هفته طول می کشد، باید از فعالیت های جسمانی شدید احتراز شود.

اگر کودک خونریزی بینی یا دهان داشته باشد یا تعداد پلاکت های خون او خیلی پایین است در بیمارستان بستری می شود. ممکن است دوره کوتاهی از داروهای کورتیکواستروئیدی یا در برخی موارد تزریق داخل وریدی گاماگلوبولین داده شود تا به تسریع بهبودی و کاهش خطر خونریزی شدید کمک کند.

 

در بیشتر کودکان، ظرف ۲ هفته علائم از بین می رود. اما در تعداد کمی از کودکان، ممکن است بازگشت کامل سطح پلاکت های خون به حد عادی، تا ۶ ماه یا گاهی بیشتر به طول انجامد.

avatar