بهداشت دست های نوزاد
31 مارس, 2017
بهداشت موهای نوزاد
31 مارس, 2017

کوتاه کردن ناخن های نوزاد

قیچى ناخن بچه داراى سرهاى گرد و تیغه‏هاى کوتاه است و بنابراین خطر زخمى‏ کردن کودک وجود ندارد.

از همان ماه های نخست، باید ناخن های نوزاد، که در صورت بلند بودن به علت بی نظمی حرکات دست ها می توانند صورت او را بخراشند، کوتاه شوند. اما معمولاً مادران از کوتاه کردن ناخن های نوزاد و نزدیک کردن قیچی به او هراس دارند، که البته کاملاً طبیعی است.

برای کوتاه کردن ناخن ها و موهای نوزاد قیچی کوچکی که نوک دو سر آن گرد (و نه تیز) است، استفاده نمایید. ممکن است زیاد تیز نباشند، اما مطمئن ترند.

زمانی را برای این کار انتخاب کنید که کودک کاملا سیر است و خوابش می آید. زیرا در این حالت حرکت و مقاومت او کمتر است.

ابتدا نوزاد را طوری بنشانید که کمرش به بالاتنه شما تکیه دهد. دست چپتان را روی شکم او بگذارید، طوری که ضمن محکم نگه داشتن نوزاد، بتوانید با همان دست به گرفتن ناخن های او کمک کنید.

با دست چپ انگشت شست دست راست نوزاد را بگیرید و با دست راست ناخن را کوتاه کنید. فقط قسمتی از ناخن را که کاملاً از پوست او جدا است کوتاه کنید. بهتر است ناخن ها را به صورت هلالی، مانند فرم خود ناخن، کوتاه کنید.

برای کوتاه کردن ناخن انگشتان دیگر نوزاد، باید دست مشت کرده او را باز کرده و انگشتانش را با دست چپتان از هم باز کنید. سر انگشتان نوزاد باید روی دست چپ مادر قرار گیرند. از انگشت کوچک شروع به کوتاه کردن ناخن کنید و به ترتیب تا رسیدن به انگشت نشانه ادامه دهید.

برای کوتاه کردن ناخن های انگشتان دست چپ نوزاد، در حالی که با دست راست هم او را محکم نگه داشته اید و هم قیچی دستتان است، از ناخن انگشت شست او شروع کرده و پس از باز کردن انگشتان دیگر نوزاد از هم، ناخن های دیگر شست را به همان ترتیب فوق، از انگشت کوچک شروع کرده و تا انگشت نشانه کوتاه کنید.

 

کوتاه کردن ناخن های انگشتان پا

در حالی که نوزاد را طوری نشانده اید که پشتش را به بالاتنه شما تکیه داده است، یکی از پاهایش را کمی از روی زمین بالاتر نگه دارید و از انگشت کوچک به ترتیب شروع به کوتاه کردن ناخن ها نمایید. در کوتاه کردن ناخن های پا به ویژه انگشت شست پا توجه داشته باشید بهتر است ناخن را به صورت صاف کوتاه نمائید.

avatar