معاینات چشم پزشکی کودکان
29 مارس, 2017
مراقبت از دندان های کودک
29 مارس, 2017

چند حرکت مفید برای سلامت چشم های کودکان
از بدو تولد تا ۸ هفتگی
هدف: کمک به تنظیم حرکت چشم ها
– برای آن‌که به کودک جهت استفاده از چشم‌ها برای تشخیص منبع صدا کمک شود، در حالی که دور اتاق راه می‌روید، با او حرف بزنید.
– یک اسباب‌بازی را که با تکان‌دادن صدا می‌دهد (و یا یک دسته کلید)، به آرامی جلو چشم‌های کودک عقب جلو و بالا پایین ببرید، طوری که کودک با نگاهش بتواند حرکت آن را دنبال کند.

از ۲ تا ۴ ماهگی
هدف: یاد دادن چگونگی برقراری ارتباط چشم‌ها با حرکات
به چند اسباب‌بازی کوچک و رنگی کودک به طور جداگانه بندک محکمی ببندید و هر یک را به یکی از انگشتان دستتان وصل کنید (از مجموعه‌هایی که به صورت آماده در اسباب بازی فروشی‌ها جهت وصل‌کردن به تخت کودک به فروش می‌رسد، نیز می‌توانید استفاده نمایید) سپس دستتان را طوری در بالای سر کودک به طور ثابت نگاه دارید که اولاً دست او به اسباب‌بازی‌ها برسد و ثانیاً درست بالای سر کودک نباشد، بلکه در راستای قفسه سینه او قرار گیرد. حال با حرکت دورانی دست، اسباب‌بازی‌ها را بچرخانید.
– با این بازی چشم‌های کودک با مفهوم فاصله آشنا می‌شوند.
– یکی از اسباب‌بازی های صدادار کودک را ابتدا به یکی از دست‌های او و سپس به دست دیگرش بدهید (خودتان در دست کودک قرار دهید و به او کمک کنید که بتواند آن را بچسبد)، صدایی که از اسباب‌بازی در می‌آید به کودک کمک می‌کند تا با چشم‌هایش اسباب‌بازی را تشخیص دهد.

از ۴ تا ۶ ماهگی
هدف: رشد حافظه بینایی
– کودک را داخل صندلی راحتی‌اش (و یا بر روی زمین) قرار داده و همه اعضای خانواده در اطرافش بنشینند و همه با هم با او بازی کنند. بدین ترتیب کودک سعی در نگاه کردن در جهت‌های مختلف خواهد نمود.
– یک اسباب‌بازی را به دست کودک داده و سپس از او بگیرید و پنهان کنید. چند لحظه بعد اسباب‌بازی را به او برگردانید.
از ۶ تا ۸ ماهگی
هدف: هماهنگی بین چشم‌ها، دست‌ها و پاها
– در مواقعی که کودک سیر و سرحال است، بازی دالی دالی را با او انجام دهید. سرتان را پشت بالشی پنهان کرده و سپس به طور ناگهانی خودتان را به او نشان دهید.
– کودک را بر روی زمین گذاشته و در حالی که خودتان چهار دست و پا راه می‌روید از او بخواهید که دنبال شما بیاید.

از ۸ تا ۱۲ ماهگی
هدف: کمک به کودک برای تشخیص فاصله
– در مواقعی که به او غذا می‌دهید، قاشق را به دست کودک داده و بگذارید خودش آن را به دهان ببرد. این عمل به او کمک می‌کند که فاصله بین بشقاب غذا و دهانش را تشخیص دهد.
– در هنگام حمام کردن، کاسه کوچکی را به دست کودک بدهید و او را تشویق کنید که با آن از داخل تشت آب بردارد و بر روی سرش بریزد.
– توپی را به دست کودک داده و از او بخواهید آن را داخل سطل یا جعبه‌ای بیاندازد. در واقع در حدود یک‌سالگی کودک به خوبی مفهوم فاصله را دریافته و آمادگی آن را دارد که با در دست گرفتن اشیاء مختلف با اشکال فضایی متفاوت، تفاوت فرم و اندازه بین آن‌ها را بفهمد.

avatar