اختلالات بیضه – التهاب بیضه
27 مارس, 2017
عفونت های مجرای ادراری
28 مارس, 2017

چسبندگی ناحیه تناسلی دختر
چسبندگی لبیا
قسمت خارجی دستگاه تناسلی دختر توسط دو برجستگی لب مانند پوشیده می‌شود که معمولاً این دو لب از هم جدا می‌باشند و واژن و انتهای خروجی ادرار را به راحتی می‌توان دید اگر نتوان این دو لب را به طور کامل از هم باز نمود چسبندگی لبیا نامیده می‌شود.
ممکن است قسمتی از لبه‌های این دو لب یا سرتاسر آن به هم چسبیده و قابل جدا کردن نباشد. چسبندگی به طور شایع در دختران در سنین بین سه ماه تا شش سال دیده می‌شود ولی این مشکل تا سن بلوغ ممکن است ادامه یابد.
کاهش سطح هورمون‌های جنسی در دوران کودکی و التهاب ناحیه تناسلی را از علل بروز چسبندگی مطرح کردند.
معمولاً در نوزادان دختر در روزهای اول بعد از تولد به دلیل بالا بودن سطح استروژن در دوران حاملگی و نیز بعد از بلوغ به دلیل افزایش سطح استروژن چسبندگی لبیا رخ نمی‌دهد.

درمان
اگر چسبندگی خفیف است نیاز به درمان ندارد و مشاهده این ناحیه در معاینات مکرر از نظر تشدید چسبندگی توصیه می‌شود.
اگر چسبندگی در حد متوسط باشد به طوری که نیمی از سوراخ واژه پوشیده شده باشد توصیه می‌شود از پمادهای چرب کننده مانند وازلین و یا ویتامین A+D روز دو بار به مدت چند هفته روی محل چسبندگی مالیده شود و در هنگام مالیدن کرم به منظور جدا کردن دو لب به آهستگی به طرف خارج کشیده شوند.
اگر چسبندگی در حد شدید است به طوری که سوراخ واژن و سوراخ خروجی ادرار پوشیده شده است از پماد حاوی استروژن برای درمان استفاده می شود. به منظور آشنایی با نحوه و مدت مصرف با پزشک مشورت نمایید.

avatar