سل
29 مارس, 2017
حساسیت به غذاها در کودکان
29 مارس, 2017

پوست سرخی عفونی

پوست سرخی عفونی که به بیماری پنجم نیز معروف است، یک بیماری ویروسی با درجه سرایت خفیف است که معمولاً در فصل بهار در سطح کوچکی بین کودکان بالای ۲ سال شایع می شود. مشخص ترین علامت آن، جوش سرخ رنگ روی هر دو گونه کودک است.

 

علائم بیماری

پس از یک دوره نهفتگی که نوعاً بین چهار تا چهارده روز طول می کشد، علائم زیر ظاهر می شود:

– درآمدن گونه ها به رنگ سرخ روشن و پریدگی رنگ اطراف دهان

– تب

– جوش هایی که معمولاً ۱ تا ۴ روز پس از سرخ شدن گونه ها بروز می کند. این جوش ها ابتدا در تنه و سپس روی دست و پا ظاهر می شود و به صورت لکه لکه یا راه راه است، خصوصاً روی دست و پا و وقتی کودک حمام گرم بگیرد ممکن است خیلی نمایان تر شود. این جوش ها معمولاً ۷ تا ۱۰ روز ادامه می یابد.

– ندرتاً، درد مفاصل

 

عوارض بیماری

پوست سرخی عفونی گاهی در کودکانی که اختلالات خونی غیرشایع معینی، از جمله کم خونی سلول داسی شکل یا تالاسمی دارند، منجر به بیماری حاد می شود. اگر این بیماری هنگام بارداری بروز کند، در موارد نادری ممکن است منجر به سقط جنین شود.

 

گونه های قرمز مشخص

نخستین علامت بیماری، جوش هایی به رنگ سرخ روشن است که به طور ناگهانی روی گونه ها ظاهر می شود. در این کودک، جوش به بازوها نیز سرایت کرده است.

 

مراجعه به پزشک

اگر در مورد کودک نگرانید یا اختلال خونی دارد با پزشک تماس بگیرید. گاهی برای اطمینان از تشخیص، آزمایش خون انجام شود. درمان مشخصی وجود ندارد.

 

شیوه کمکی

برای کاهش تب استامینوفن بدهید و مایعات فراوان بنوشانید. احتمال سرایت بیماری پس از ظهور جوش کم است؛ اما تا وقتی جوش هست، بهتر است کودک را از زنان باردار دور نگه دارید.

جوش ممکن است پس از چند هفته یا چند ماه عود کند و ممکن است شدت آن بر اساس تغییرات دما یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید متغیر باشد. کودکی که یک بار به پوست سرخی عفونی مبتلا شود، بعید است مجدداً به آن دچار شود.

avatar