بیماری مخملک
9 فروردین, 1396
سل
9 فروردین, 1396

مونو نوکلئوز عفونی

مونو نوکلئوز عفونی که تب غدد نیز نامیده می شود یک عفونت ویروسی است که نوعاً موجب تب شدید، ضعف و تورم غدد لنفاوی می شود.

این بیماری از ویروس اپستاین – بار عارض می شود. مونو نوکلئوز عفونی ممکن است در هر سنی رخ دهد اما در جوانان و نوجوانان شایع تر است.

 

علائم بیماری

مونونوکلئوز عفونی پس از یک دوره نهفتگی حدوداً یک ماهه، نوعاً موجب علائم زیر می شود:

– تب بالا (39 تا 40 درجه سانتی گراد) که ممکن است چند روز یا چند هفته به طول انجامد.

– کم اشتهایی و کاهش وزن

– ضعف

– گلودرد که ممکن است شدید باشد.

– تورم غدد لنفاوی گردن یا جاهای دیگر بدن یا هر دو

– گاهی درد عضلانی

– گاهی جوش های برآمده یا مسطح

 

عوارض بیماری

هپاتیت شایع ترین عارضه این بیماری است. عوارضی هم چون سینه پهلو، پارگی طحال و اشکالات دستگاه عصبی، خونی و تنفسی نیز ندرتاً ممکن است بروز کند.

 

مراجعه به پزشک

اگر احتمال می دهید کودک تان به مونو نوکلئوز عفونی مبتلا شده است، باید او را نزد پزشک ببرید. پزشک ممکن است بیماری را فقط از روی علائم کودک تشخیص دهد یا ترتیب آزمایش خون بدهد تا معلوم شود که کودک به همین بیماری مبتلاست یا یکی از عفونت های دیگری که علائم مشابه این بیماری را دارند. درمان پزشکی خاصی برای مونونوکلئوز عفونی وجود ندارد؛ داروهای آنتی بیوتیک کمکی نمی کنند و ممکن است فقط موجب ظهور جوش ها شوند.

 

شیوه کمکی

به کودک استامینوفن بدهید تا تب کاهش یابد و مایعات فراوان به او بنوشانید. کودک می تواند اگر بخواهد روزها نیز در بستر بماند؛ اما شاید با نشستن روی مبل یا صندلی راحت تر باشد.

بیشتر کودکان پس از دو هفته به قدر کافی بهبود می یابند تا به مدرسه بروند؛ اما ممکن است کودک تا چند هفته دیگر نیز نیاز به استراحت داشته باشد. تا یک ماه پس از بهبودی، باید از ورزش های سنگین احتراز شود زیرا ممکن است منجر به خستگی شدید شود. اقلیت ناچیزی از کودکان دچار خستگی مزمن می شوند.

 

یک علامت شایع

کودکانی که به مونو نوکلئوز عفونی دچار می شوند اغلب غدد لنفاوی گردن آنها متورم می شود. این غده ها را درست زیر فک می توان حس کرد.

avatar