فتق نافی
26 مارس, 2017
کرمک یا کرم های نخی
26 مارس, 2017

فتق کشاله ای
پسران زیر یک سال بیش از همه به فتق کشاله ای مبتلا می‌شوند. این فتق وقتی رخ می‌دهد که مجرای کشاله ای که در حالت عادی به فاصله کوتاهی پس از تولد بسته می‌شود، باز می‌ماند و فضایی را تشکیل می‌دهد که حلق‌های از روده می‌تواند از طریق آن وارد کشاله ران یا کیسه بیضه شود.

علائم
فتق کشاله ای به صورت یک برآمدگی نرم درست بالای چین کشاله ران یا در کیسه بیضه دیده می‌شود. این فتق:
– معمولاً صبح‌ها وجود ندارد، اما ممکن است در طول روز مجدداً پدیدار شود.
– ممکن است هنگام گریه کودک اندازه آن بزرگ‌تر شود.
فتق مختنق عارض‌های است که در آن حلق‌های از روده در مجرای کشاله ای به دام می‌افتد، به طوری که جریان خون در آن کاهش می‌یابد یا متوقف می‌شود. در فتق نوع مختنق، برآمدگی کشاله ران یا کیسه بیضه سخت و دردناک می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد و ممکن است کودک استفراغ کند.
اگر برآمدگی بدون دردی در کشاله ران یا کیسه بیضه کودک هست، باید ظرف ۲۴ ساعت او را نزد پزشک ببرید؛ اما اگر این برآمدگی دردناک باشد، باید آمبولانس خبر کنید یا کودک را به نزدیک‌ترین مرکز فوریت‌های پزشکی ببرید.

درمان
فتق کشاله ای بدون درمان از بین نمی‌رود، بنابراین همیشه عمل جراحی لازم است. اگر فتق دردناک باشد، ممکن است کودک بلافاصله برای عمل جراحی فوری در بیمارستان پذیرش شود. در این عمل، روده را در حفره شکمی می‌گذارند و مجرای کشاله ای را با بخیه می‌بندند. پس از جراحی، بعید است فتق کشاله ای عود کند.

avatar