اختلالات گوارشی کودکان – سوء جذب
26 مارس, 2017
عدم تحمل لاکتوز و ساکاروز در کودکان
26 مارس, 2017

عدم تحمل پروتئین شیر گاو در کودکان
بسیاری از کودکان پروتئین شیر گاو را تحمل نمی‌کنند. علت آن معلوم نیست، اما این مشکل ابتدا در سال اول تولد، بین یک هفته تا چند ماه پس از اولین باری که به کودک شیر گاو داده می‌شود، بروز می‌کند. تا ۳ سالگی، معمولاً عدم تحمل پروتئین شیر گاو از بین می‌رود.

جانشین‌های شیر
به کودکان زیر یک سال که پروتئین شیر گاو را تحمل نمی‌کنند می‌توان یک ماده جانشین شیر داد، هم‌چون ترکیبی که از تجزیه پروتئین شیر گاو به اجزای کوچک‌تر و قابل جذب‌تر تهیه می‌شود.

علائم
علائم عدم تحمل که به فاصله کوتاهی پس از نوشیدن شیر بروز می‌کند، شامل موارد زیر است:
– اسهال
– استفراغ

کار پزشک
اگر پزشک مشکوک به این شود که کودک به عدم تحمل پروتئین شیر گاو مبتلاست، توصیه خواهد کرد که به مدت دو هفته همه مواد حاوی شیر گاو را از رژیم غذایی کودک حذف کنید. اگر علائم مربوطه از بین رفت، به کودک مقدار کمی شیر گاو به صورت آزمایشی تحت نظارت پزشک داده خواهد شد. اگر علائم بازگردد، تشخیص عدم تحمل پروتئین شیر گاو داده می‌شود.

شیوه کمکی
باید تحت نظارت یک متخصص رژیم غذایی، به کودک خود رژیم غذایی عاری از محصولات حاوی شیر گاو بدهید. کودکان زیر یک سال ممکن است به یک ماده جانشین شیر نیاز داشته باشند. امتحان شیر گاو هر ۳ ماه یک بار تکرار می‌شود تا این‌که کودک دیگر واکنش منفی نسبت به پروتئین آن نشان ندهد. سپس می‌توان مقدار شیر را به تدریج افزایش داد.

avatar