عدم تحمل غذا در کودکان و غذاهای مشکل ساز احتمالی برای کودکان

عدم تحمل لاکتوز و ساکاروز در کودکان
26 مارس, 2017
فتق نافی
26 مارس, 2017

عدم تحمل غذا
منظور از عدم تحمل غذا، بروز علائمی در واکنش به یک غذای خاص یا یکی از اجزای آن است. عدم تحمل غذا با حساسیت غذایی که واکنشی منفی و نادر به غذا در اثر پاسخ نامناسب دستگاه ایمنی بدن است، فرق دارد.
اگر احتمال می‌دهید کودک‌تان این اختلال را دارد، باید او را نزد پزشک ببرید؛ شیرخواران را ظرف ۲۴ ساعت از بروز علائم باید نزد پزشک برد.

غذاهای مشکل‌ساز احتمالی
گاهی کودک غذایی را به صورت پخته تحمل می‌کند اما به صورت خام خیر.
علائم
علائم احتمالی که به فاصله کوتاهی پس از خوردن غذای مربوط بروز می‌کنند عبارت‌اند از:
– اسهال و درد شکم
– استفراغ

کار پزشک
پزشک کودک را معاینه می‌کند و ممکن است آزمایش‌هایی را برای اطمینان از تشخیص انجام دهد. ممکن است به کودک رژیم غذایی بدون شیر داده شود تا معلوم شود که ناراحتی او عدم تحمل پروتئین شیر گاو یا لاکتوز است یا خیر. اگر با این رژیم غذایی هنوز علائم باقی باشد، با دو روش می‌توان دریافت که عدم تحمل نسبت به غذای خاص دیگری وجود دارد یا خیر.
روش اول: کودک را تحت نظارت دقیق پزشکی قرار می‌دهند. مدتی غذای مشکوک را به او می‌دهند و مجدداً مدتی نمی‌دهند. علائم در دو دوره مقایسه می‌شود.
روش دوم: کودک را تحت رژیم غذایی با چند غذای معدود قرار می‌دهند که کم‌ترین احتمال عدم تحمل در مورد آن‌ها می‌رود. معمولاً ظرف ۲ هفته علائم متوقف می‌شود. سپس هر ۳ روز یک غذا اضافه می‌کنند تا زمانی که یک غذای خاص علائم را به وجود آورد.

در بسیاری از کودکان، هیچ علت خاصی را برای علائم نمی‌توان یافت؛ اما اغلب با رژیم غذایی غذاهای معدود، مشکل از بین می‌رود. در بقیه کودکان نیز حذف یک الی سه غذا موجب از بین رفتن علائم می‌شود. در بیش‌تر کودکان با بالا رفتن سن، مشکل عدم تحمل غذا از بین می‌رود.

avatar