شیر دادن هنگام باردارى
شیر دادن هنگام باردارى
15 سپتامبر, 2017
جلوگیری از چاق شدن کودک
جلوگیری از چاق شدن کودک
20 سپتامبر, 2017
درمان چاقی کودکان

درمان چاقی کودکان

راه درمان چاقی کودکان
تغییر عادت و رفتار
رفتار والدین و عادت خانوادگی، از عوامل تعیین‌کننده تمایل کودک به غذا خوردن است. کودکان آن‌چه می‌بینند اجرا می‌کنند، پس اگر به فکر سلامت کودک‌مان هستیم ابتدا باید از خود شروع کنیم و عملاً به او بیاموزیم که راه سالم زیستن چیست، کدام غذاها مفیدتر است و باید بیشتر خورده شود. این‌که غذا خوردن زمان خاصی دارد و خوردن زیاد شکلات و شیرینی مضر است و … .

تأمین نیازهای غذایی کودک و رژیم درمانی
سنین کودکی، زمان رشد است و تأمین نیازهای غذایی کودک به رشد متناسب و سلامتی کامل بدن می انجامد. نیاز کودک با افزایش سن تغییر می‌کند. یک کودک پیش‌دبستانی رُشدِ کـُند و آرامی دارد و نیاز او نسبت به دوران بلوغ بسیار کمتر است. میانه‌روی و رعایت تنوع غذایی، اصول تغذیه کودکان است. او باید از همه گروه‌های غذایی و در هر گروه از مواد غذایی مختلف تغذیه کند.
برای رژیم درمانی کودکان چاق در صورتی که کمتر از ۷ سال داشته باشند، نیاز به اجرای یک رژیم غذایی لاغری نیست بلکه باید سعی کنیم وزن کودک را برای مدت طولانی ثابت نگه داریم چراکه با افزایش قد، خود به خود وزن کودک نرمال خواهد شد. ولی در صورتی که کودک بیش از هفت سال داشت نیاز به یک رژیم لاغری دارد.
در رژیم غذایی کودکان، قندهای ساده، چربی و کربوهیدرات بیش از اندازه، محدود می‌شود.
بهترین سرعت کاهش وزن در کودکان، هر ماه ۴۵۰ گرم است که در این صورت رشد او هیچ لطمه‌ای نمی‌بیند، از رژیم فعلی کودک چیزی حذف نمی‌شود، زیرا محدودیت شدید، موجب تمایل بیشتر کودک به خوردن خواهد شد. برای رژیم درمانی کودک ابتدا سن، قد و وزن او تعیین شده سپس برنامه غذایی مناسب او مشخص می‌شود.

درمان چاقی کودکان

فعالیت
سعی در کاهش کارهای نشستنی و تشویق کودک به فعالیت بیشتر و بازی با هم‌سالانش به سوخت انرژی در بدن او کمک خواهد کرد.
تماشای زیاد تلویزیون و کامپیوتر، متابولیسم بدن کودک را کاهش داده، و کودک راحت‌تر چاق می‌شود لذا بهتر است او را به پارک ببریم، تشویق به دوچرخه سواری و توپ بازی کنیم و زمینه‌های فعالیت را برایش فراهم آوریم.

رفع مشکلات روانی
والدین با توجیه کودک و فراهم کردن شرایط مناسب روانی برای او، به بهبود روند درمان کمک خواهند کرد.

avatar