برنامه شیردهی نوزاد
برنامه شیردهی در شبانه روز
22 آگوست, 2017
عوامل موثر کاهش شیر مادر
عوامل موثر در کاهش شیر مادر
22 آگوست, 2017
راه های افزایش شیر مادر

راه‏های افزایش شیر مادر
مادران باید سعى کنند همیشه هنگام شیردادن به شیرخوار، وضو داشته باشند و با نام خدا به فرزندانشان شیر دهند. چرا که خصوصیت روحى و فکرى مادر همراه شیر به طفل منتقل مى‏شود.
برای افزایش شیر مادر چند راه وجود دارد:
– مکیدن پستان توسط شیرخوار
– تمایل قلبى مادر به شیر دادن
– نوشیدن مایعات حدود ۱۲- ۱۰ لیوان در روز (شیر، دوغ، آب‌میوه و…):
توصیه مى‏شود مادران مایعات را ۱۰ الى ۱۵ دقیقه قبل از شیر دادن به نوزاد، بنوشند و به یاد داشته باشند که مصرف بیش از حد مایعات تأثیر مضاعفى در افزایش شیر ندارد، زیرا بدن به سرعت، آب اضافى را از طریق ادرار دفع مى‏کند.
– تغذیه مناسب:
خوردن سبزیجات تازه و غذاهاى حاوى نشاسته مانند برنج، ماکارونى و… .
– شروع تغذیه نوزاد با شیرمادر، حداکثر تا دو ساعت بعد از زایمان
– فعالیت جسمى مناسب و پرهیز از خستگى در دوران شیردهى
– خودداری از دادن شیر خشک به نوزاد، مگر این که از نظر پزشکی لازم باشد.
– کنار گذاشتن مسئولیت‏های سنگین و کارهای زیاد
– شیر دادن در اتاق خلوت و آرام
– استفاده از بالش براى راحتى پشت، دست و پا
– بستن چشم‏ها و مجسم کردن چشمه‏ها و جوى‏هاى آب روان در ذهن.
– گوش ندادن به انتقاد و پیشنهاد و سخنان مأیوس کننده افراد ناآگاه درباره کافى نبودن شیر و سیر نشدن نوزاد، در مقابل معاشرت با مادرانى که در کار مادرى و تغذیه نوزاد خود موفق بوده‏اند.
– خواباندن نوزاد در رخت‌خواب و کنار مادر:
شیر دادن در طول شب و در حال خواب و بیدارى، محرکى قوى براى تولید شیر است. هورمون تولید شیر، وقتى که مادر در خواب است بیشتر ترشح مى‏شود.
– زیاد کردن دفعات شیر دادن حداقل یک بار در هر ۲ تا ۳ ساعت:
اگر نوزاد در طول روز بیش از ۳ ساعت مى‏خوابد، بهتر است او را براى تغذیه بیدار کرد. نوزاد حتى اگر خواب‏آلود باشد، به سینه مى‏چسبد و ترشح شیر را تحریک مى‏کند.
– نگاه کردن به صورت نوزاد در هنگام شیردادن و نوازش کردن او:
این ابراز محبت و مهر مادرى ترشح هورمون مولد شیر را افزایش مى‏دهد.
– تنظیم کردن برنامه خواب مادر با خواب نوزاد:
براى این کار باید بعضى از کارهاى سنگین خانه را تعطیل یا انجام آنها را به فرد دیگرى واگذار کرد.
– بیرون آوردن لباس نوزاد هنگام شیر دادن:
تماس بدن نوزاد با بدن مادر باعث بیدارى نوزاد مى‏شود و کار تغذیه را آسان مى‏کند.
– جابه ‏جا کردن نوزاد روى سینه:
در روش سنتى شیر دادن، نوزاد را ابتدا روى یک سینه مى‏گذارند تا خوب تغذیه کند. این تغذیه معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول مى‏کشد، سپس نوزاد را روى سینه دیگر مى‏گذارند. در نوبت بعدى، این ترتیب را عوض مى‏کنند. براى نوزادى که زود به خواب مى‏رود، بهتر است از روش متناوب استفاده کرد و بین هر تعویض یا جابه‏جایى نوزاد را وادار به آروغ زدن نمود. مادر ابتدا بگذارد نوزاد از سینه اول شیر بخورد تا این که از شدت مکیدن و بلعیدن شیر کاسته و چشم‏هایش سنگین و خواب‏آلود شود. این مرحله حدود ۴ تا ۵ دقیقه طول مى‏کشد. حال مادر می‌تواند او را از سینه جدا کرده، نشانیده و با نواختن به پشت او، وى را وادار به آروغ زدن نماید. آن‏گاه او را از سینه دوم شیر داده تا قدرت مکیدنش ضعیف شود. دوباره او را روى زانوى خود نشانده و پشت او را نوازش داده تا آروغ بزند. بار دیگر مادر، شیر دادن را از سینه اول شروع کند و روش قبل را تکرار نماید تا نوزاد سیر شود. این روش باعث ترشح شیر پرانرژى، پرچربى و غلیظ مى‏شود. به این ترتیب که هنگام شیر دادن، مثلاً با سینه راست، شیر غلیظ و پرانرژى در سینه چپ تولید و جمع مى‏شود. وقتى نوزاد این سینه را مى‏گیرد، از شیر غنى‏ترى تغذیه مى‏کند. به این دلیل مى‏گویند که نوزاد از شیر سینه دوم رشد مى‏کند. ماساژ سینه قبل از شیر دادن و هنگام تغذیه نوزاد نیز ترشح شیر غنى و پرانرژى را تقویت مى‏کند.
– تغذیه مضاعف نوزاد:
این روش نیز باعث افزایش حجم شیر و چربى آن مى‏شود. بعد از شیر خوردن نوزاد و سیر شدن او، به جاى این که مادر بلافاصله او را بخواباند، وى را در کالسکه بنشاند و مدتى راه ببرد. آن‏گاه بگذارد آروغ بزند و پس از حدود ۲۰ دقیقه، یک نوبت دیگر به او شیر بدهد. استراحت نوزاد در حالت نشسته براى ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و سپس راه بردن او، اجازه مى‏دهد که هواى حبس شده خارج شود و جاى لازم را براى شیر بیشتر باز کند.
– استفاده از گیاهان معطر و شیرآور:
یکى از گیاهان معطر، شنبلیله است که دم کرده دانه آن تأثیر خوبى در افزایش شیر دارد. براى تهیه آن، می‏توان یک قاشق چاى‏خورى از دانه شنبلیله را در یک فنجان آب داغ ریخته تا ۵ دقیقه دم بکشد و رنگ، عطر و طعم خوشى پیدا کند. این دم کرده داراى عطر و طعم شیرینى نزدیک به طعم عسل است. چند فنجان از این چاى شنبلیله کمک خوبى براى ازدیاد شیر است. هم‏چنین استفاده از جوشانده ریشه کاسنى موجب افزایش شیر مادر مى‏گردد.
– دل‏گرمى و امید خود را حفظ کردن و هرگز دل‏سرد نشدن:
اگر باز هم شیر کافى نبود، می‏توان براى رفع مشکل به یک مشاور تغذیه مراجعه کرد.

avatar