کم کاری و پرکاری تیروئید
28 مارس, 2017
دیابت شیرین
28 مارس, 2017

دیابت بی مزه

علائم اصلی دیابت بی مزه (دیابت انسی پید: یعنی دفع مکرر و زیاد ادرار و تشنگی مفرط مشابه دیابت قندی است) اما دیابت بی مزه در اثر کمبود هورمون کاملاً متفاوتی ایجاد می شود و ربطی به قند گلوکز یا کاربرد انرژی در بدن ندارد.

علت

در بیشتر موارد، دیابت بی مزه از ناتوانی غده هیپوفیز در ترشح هورمون ضد ادرار (ADH) ناشی می شود. ADH در حالت عادی روی کلیه ها عمل می کند تا موجب تغلیظ ادرار در آنها و به این ترتیب محدود ساختن مقدار مایع دفعی از بدن شود. ناتوانی غده هیپوفیز در تولید ADH ممکن است ناشی از صدمه به این غده یا در موارد کمتر، تومور باشد.

در موارد نادر، دیابت بی مزه از آن جا ناشی می شود که کلیه ها نمی توانند در مقابل ADH واکنش صحیح نشان دهند، هرچند سطح این هورمون عادی باشد.

 

علائم

علائم دیابت بی مزه عبارت اند از:

– تشنگی مفرط

– دفع مکرر ادرار بسیار کم رنگ و رقیق به مقادیر زیاد

ممکن است در نتیجه دفع زیاد آب به صورت ادرار، بدن دچار آب زدایی شود.

 

مراجعه به پزشک

اگر کودک شما هر یک از علائم مذکور در بالا را دارد یا هر یک از علائم آب زدایی بدن، یعنی تورفتگی چشم ها، خواب آلودگی غیرعادی، یا کاهش وزن را دارد، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

 

کار پزشک

پزشک دستور آزمایش ادرار می دهد. اگر ادرار به حد کافی غلیظ نباشد، احتمال دیابت بی مزه می رود. آزمایش های بعدی برای اطمینان از تشخیص و تعیین علت، احتمالاً در بیمارستان انجام می شود. اگر غده هیپوفیز ADH کافی تولید نمی کند، لازم است کودک ADH مصنوعی دریافت کند. اگر کلیه ها نسبت به ADH واکنش نشان نمی دهند، درمان آن رژیم غذایی با سدیم کم و دارویی است که تولید ادرار را افزایش می دهد.

 

اگر غده هیپوفیز آسیب دیده باشد ممکن است به حالت عادی بازگردد. در موارد دیگر، عارضه در تمام مدت عمر ادامه می یابد. در صورت درمان، امکان زندگی عادی وجود دارد. این بیماری عوارض دراز مدت ندارد.

avatar