ماساژ نوزاد کولیکی
30 مارس, 2017
علل طبی ناآرامی و کولیک
30 مارس, 2017

درمان کولیک با دارو

استفاده از درمان دارویی نظیر، دیفن هیدرامین، الکل، دیسیکلومین ، سایمتیکون ، فنوباربیتال و لاکتاز، کولیک را کاهش نمی‌دهند و باید از آن‌ها اجتناب شود.

 

انواع چای گیاهی

والدین به ویژه والدین مکزیکی و اروپای شرقی، اغلب از چای بابونه، رازیانه، شاه‌پسند، شیرین‌بیان و چای نعنا استفاده می‌کنند. این نوع چای‌ها از لحاظ علمی و به عنوان درمان کولیک مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. مقدار چای‌ای که به کودک داده می‌شود باید محدود باشد زیرا جای‌گزین شیر در رژیم غذایی شیرخوار می‌شود و می‌تواند دریافت کالری را کاهش دهد.

 

مصرف شیاف گلیسیرین (مخصوص کودک)

در صورتی که کودک دچار یبوست باشد این شیاف به دفع مدفوع و گاز کمک می‌کند. شیاف‌ها شبیه موشک هستند، به اندازه ۵ / ۲ سانتی‌متر یا بیش‌تر. شیاف را داخل مقعد کودک قرار دهید و کمی نگه دارید تا کم‌کم حل شود.

 

حقیقت انکارناپذیر این است که هر دارویی به والدین خسته و مستأصل از بیماری کودک پیشنهاد شود، آن‌ها می‌پذیرند. در حالی که والدین باید آگاه باشند که برای حفظ سلامت فرزند خود، هر دارویی را فقط پس از مشورت با پزشک معالج مصرف کنند.

 

داروهای خواب‌آور

گاهی والدین از پزشک متخصص درخواست می‌کنند برای فرزندشان دارویی خواب‌آور تجویز نماید، پزشکان معمولاً تجویز داروی خواب‌آور را برای کودکان صلاح نمی‌دانند و والدین نیز پافشاری نمی‌کنند. به خاطر همین نارضایتی و بی‌میلی می‌توان متوجه این واقعیت شد که والدین زمانی درخواست داروی خواب‌آور می‌نمایند که حقیقتاً بسیار خسته شده باشند. در چنین شرایطی بهتر است مصرف داروی خواب‌آور به صورت آزمایشی انجام پذیرد. دارو فقط زمانی که طبق دستور پزشک مصرف شود بدون خطر است و ممکن است مؤثر هم واقع شود.

 

داروهای خواب‌آور را تنها تحت شرایط زیر مصرف نمایید:

۱) در حالی که همه روش‌های طبیعی را برای خوابانیدن کودک به کار برده و نتیجه‌ای نگرفته‌اید.

۲) اعضای خانواده از فشارهای عصبی و خستگی زیاد از یکدیگر فاصله گرفته و شما نیز کارآیی خود را به علت بی‌خوابی‌های طولانی از دست داده‌اید.

۳) از فرزند خود به خصوص و از مادر بودن خود به طور کلی هیچ‌گونه لذتی نمی‌برید.

۴) در وضعیت بحرانی، زمانی که کودک زیاد بی‌قراری می‌کند، مصرف شبی یک قرص خواب‌آور به مدت یک تا سه شب کافی است. مصرف زیاد این قرص هم در مادر و هم در کودک نوعی عادت به وجود خواهد آورد.

والدین باید تا آنجا که امکان دارد از مصرف قرص خواب‌آور خودداری کنند و با روش‌های طبیعی اقدام به خوابانیدن کودک خود نمایند.

به خاطر داشته باشید که بیش‌تر داروهای خواب‌آور نه تنها انسان را به خواب طبیعی فرو نمی‌برند بلکه در روز بعد آثار سستی و خستگی ناشی از مصرف قرص، مانع از فعالیت‌های روزانه می‌گردد.

مؤثرترین دارو برای کودکان ناآرام از قفسه سینه پدر و مادر بیرون می‌آید و نه از قفسه داروی داروخانه‌ها.

با نوزاد مبتلا به کولیک مانند یک بیمار رفتار نکنید، بلکه او را انسانی بدانید که باید آرامش از دست رفته را به دست آورد.

avatar