شست و شو نوزاد بدون حمام بردن
31 مارس, 2017
ایمنی در حمام نوزادان
31 مارس, 2017

حمام کردن نوزاد در وان بزرگ
در حدود سه یا چهار ماهگی احتمالاً کودک شما آمادگی استفاده از وان بزرگ را خواهد داشت؛ بعضی از کودکان حتی زودتر نیز این آمادگی را دارند. اگر کودک شما هنوز یاد نگرفته است که از حمام کردن لذت ببرد، در آشنا کردن او با وان بزرگ عجله نکنید. چند هفته دیگر او را در وان بچه حمام کنید تا این‌که وان بچه برای او کوچک شود، یا کودک اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کند. برای حمام کردن کودک سه ماهه خود، همه چیزهایی را که لازم دارید در کنار وان بگذارید. دقت کنید که اتاق گرم باشد. کفپوش پلاستیکی را در کف وان بیندازید و آب سرد و سپس آب داغ را باز کنید. تا آب وان ولرم شود. کودک‌تان را روی تشکچه‌اش بگذارید و صورت، چشم‌ها، و گوش‌های او را با آب جوشیده سرد شده بشویید. سپس او را با دقت لخت کنید و باسن او را کاملاً تمیز کنید و سپس او را با ملایمت در وان بگذارید.

وسایل لازم
کف‌پوش پلاستیکی وان، پیش‌بند ضد آب، مایع وان بچه، یا صابون بچه و شامپوی بچه (شامپو هر بار لازم نیست)، حوله نرم بزرگ، اسفنج یا لیف مخصوص کودک، وسایل لازم برای شستن صورت کودک، وسایل تعویض پوشک، اسباب‌بازی‌های مخصوص حمام برای کودکان سن بالاتر، مسواک برای کودکان سن بالاتر، لباس‌های تمیز.

شستن کودک

۱- کودک را در وان روی کف‌پوش لاستیکی بگذارید. سر و شانه‌های او را با دست‌تان نگه دارید تا گوش‌های او خارج از آب بماند.
۲ – اگر از صابون استفاده می‌کنید، آن را به دست آزادتان بمالید، سپس دست‌تان را به بدن کودک بمالید. اگر مایع وان در آب ریخته‌اید، فقط روی کودک آب بپاشید.
۳- با آب پاشیدن ملایم به روی کودک، صابون را از بدن او بشویید. مایع وان نیازی به آب‌کشی ندارد.

خارج کردن کودک
با دست‌های‌تان زیر بغل‌های کودک را بگیرید و او را بلند کنید. مراقب باشید زیرا بدن کودک لغزنده است.

خشک کردن کودک
کودک را در حوله‌ای بپیچید و او را با ملایمت و نوازش خشک کنید. دقت کنید که او را کاملاً خشک کنید، مخصوصاً چین‌های پوستی زیر بغل او، بالای ران‌های او و دور گردنش را. بین انگشت‌های دست و پا هم نیاز به دقت خاص دارد.

avatar