تسلی و آرام ساختن گریه کودک در اثر کولیک

سوختگی در کودکان
29 مارس, 2017
ماساژ نوزاد کولیکی
30 مارس, 2017

تسلی و آرام ساختن گریه کودک در اثر کولیک
علاوه بر در آغوش گرفتن کودک که بهترین روش آرام ساختن اوست، از روش‌های آزمایش شده دیگری هم برای آرام ساختن کودک استفاده می‌شود که مواردی از آن‌ها را در زیر می‌آوریم.
روش سینه گرم پدر
این نوع آرام ساختن مخصوص پدران است. کودک خود را لخت و البته با پوشک روی سینه لخت خود قرار دهید، در حالتی که گوش او را روی قلب خود بچسبانید. صدای منظم قلب و حرکت آرام نفس کشیدن شما با هم در آمیخته و با ضربه‌هایی که بر پشت کودک می‌نوازید، آرامش زیادی در او ایجاد می‌کنید. تجربه ثابت نموده در این شرایط پدر و فرزند هر دو به خواب خوشی فرو می‌روند. روش سینه گرم پدر در سه ماه اول مؤثر است و پس از آن کودک بزرگ‌تر می‌شود و آن‌قدر حرکت می‌کند که نمی‌توان او را روی سینه پدر بی‌حرکت نگه داشت.
روش ماساژ آرام‌بخش
در بعضی موارد گرم کردن و فشاری آرام و ملایم بر روی شکم، کودک مبتلا به کولیک را تسکین می‌دهد. یک کیسه آب‌گرم را در حوله‌ای بپیچید و روی زمین قرار دهید. سپس کودک را با شکم روی آن بخوابانید، در حالی که سر او روی بالش و پاهایش آویزان باشد. با دست فشار ملایمی بر شکم او وارد کنید. بعضی از کودکان دست بزرگ و گرم پدر را که بر شکم آن‌ها فشار وارد می‌آورد، ترجیح می‌دهند. کف دست را روی ناف قرار دهید و با انگشتان به حالت دورانی روی شکم کودک فشار وارد کنید. گاه‌گاهی یک شیاف گلیسیرین را با یک دست داخل مقعد کودک قرار دهید، در حالی که با دست دیگر روی شکم او فشار می‌دهید، به این ترتیب گازهای شکم خارج می‌شود.

روش حرکت آرام‌بخش
در حالی که سکوت و آرامش برای بعضی کودکان حیاتی است، اما در مورد کودکان پرنیاز و بی‌قرار، صدا و حرکت حیاتی‌تر است. در خلال نگه‌داری از کودک ناآرام به روش‌های شگفت‌آوری در مورد حرکت دادن و آرام ساختن او دست خواهید یافت. چند نمونه از این روش‌ها:
– یک تاب مکانیکی معمولاً کودک را آرام می‌سازد و والدین خسته می‌توانند چند لحظه‌ای استراحت کنند. این وسیله ۶۰ بار در هر دقیقه حرکت می‌کند و بعضی از انواع آن را یک نوع موسیقی شبیه لالایی همراهی می‌کند. برخی از نوزادان در این تاب‌ها آرام نمی‌گیرند چون در یک جهت و فقط به طرف جلو و عقب حرکت می‌کند. گهواره‌های خانگی برای این کار مناسب‌ترند، زیرا شعاع حرکتی آن‌ها وسیع‌تر است.
– رانندگی در یک خیابان خلوت نیز در آرام کردن کودک مؤثر است. کودک را در صندلی مخصوص خود بنشانید و او را با کمربند مخصوص محکم ببندید. بعد به آرامی شروع به رانندگی کنید. حداکثر پس از ۲۰ دقیقه کودک به خواب می‌رود. آن‌گاه او را به منزل برگردانید و در صندلی باقی بگذارید تا هر قدر می‌خواهد استراحت کند. صدای هر چیزی که به طور یک‌نواخت و مداوم حرکت می‌کند، معمولاً کودک را آرام می‌سازد. صدای پنکه، موج‌دریا، آبشار، پاندول ساعت، حرکت درختان در باد هر یک می‌توانند به آرام کردن کودک کمک کنند.
– کودک را روی صندلی مخصوص خود بنشانید، با خود به حمام ببرید تا دوش گرفتن شما را تماشا کند.
– توپ شنی معمولاً برای آرام ساختن کودک وسیله مناسبی است که می‌توانید برای کودکان ۴ تا ۶ ماه از این وسیله استفاده کنید. کودک را با شکم روی توپ شنی قرار دهید، با یک دست پشت او را نگه دارید و به تدریج به جلو و عقب و راست و چپ حرکت دهید.

avatar