ترس نوزاد از حمام کردن
31 مارس, 2017
تغذیه نوزاد از چهار تا شش ماهگی
1 آوریل, 2017

بهداشت غذای کودکان
اطفال و کودکان خردسال نسبت به آثار مسمومیت غذایی آسیب‌پذیرترند، بنابراین باید دقت زیادی در نگه‌داری و آماده‌سازی غذای آنها به عمل آورد.
در چند ماه اول زندگی کودک، باید مراقبت بیشتری به عمل آورد، اما وقتی کودک قادر به حرکت و بررسی اشیا با دهان خود شد، نیازی نیست غیر از شیشه‌ها و سرشیشه‌های او چیز دیگری را استریلیزه کنید. اما حفظ غذاها از آلودگی و فساد همیشه اهمیت حیاتی دارد.

استریلیزه کردن وسایل
شیر گرم بستر مناسبی برای زندگی میکروب‌هاست، بنابراین باید شیشه‌های کودک را با دقت بشویید و استریلیزه کنید. تا ۱ سالگی همه شیشه‌ها، سرشیشه‌ها و فنجان‌ها و قاشق‌های مربوط به کودک را استریلیزه کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه استریلیزه برقی، بخاری، یا مایکروویو استفاده کنید، یا صرفاً آن‌ها را در یک ظرف آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید، یا با ماشین ظرف‌شویی بشویید.

بهداشت عمومی
رعایت چند قانون ساده احتمال آلودگی غذاها را به حداقل می‌رساند:
– همیشه باید قبل از تهیه غذا دست‌های‌تان را بشویید و دست‌های کودک را نیز باید قبل از غذا خوردن بشویید.
– هرگونه سطوحی را که با غذاهای کودک شما تماس می‌یابند هر روز با یک پاک کننده ضد میکروب (آنتی باکتریال) تمیز کنید.
– تخته گوشت و سبزی و چاقوهای آشپزخانه را باید بلافاصله بعد از استفاده بشویید و پس از شست‌وشو، وسایل را بگذارید تا با جریان هوا خشک شود.
– برای خشک کردن ظروف مربوط به کودک فقط از پارچه یا حوله تمیز استفاده کنید.
– از سطل زباله دردار استفاده کنید و زود به زود آن را خالی کنید.

نکاتی درباره بهداشت غذا
– گوشت، ماهی، و تخم‌مرغ خام را از غذاهای دیگر جدا نگه دارید. پس از تماس با این غذاها دست‌های‌تان را با دقت بشویید و برای خرد کردن گوشت و ماهی و میوه و سبزیجات خام از تخته‌های جداگانه استفاده کنید.
– غذای کودک باید کاملاً پخته شود. به‌خصوص مواد گوشتی. حرارت موجب از بین رفتن میکروب‌های بیماری‌زا می‌شوند و در نتیجه آلودگی احتمالی مواد غذایی در اثر پخت از بین می‌رود.
– غذا را فقط یک بار گرم کنید و هنگام گرم کردن از حرارت زیاد استفاده کنید تا میکروب‌ها کشته شوند.
– غذای نیم خورده کودک را برای نوبت دیگری نگه ندارید، زیرا بزاق وارد شده به غذا از طریق قاشق کودک به سرعت موجب رشد میکروب‌ها می‌شود.
– همیشه روی غذاهایی که در فریزر می‌گذارید تاریخ بگذارید تا غذایی که تاریخ مصرف آن گذشته است هرگز خورده نشود.
– غذا را در خارج یخچال نگه ندارید زیرا در دمای اتاق میکروب‌ها به سرعت تکثیر می‌شوند. اگر می‌خواهید غذا را در یخچال یا فریزر نگه دارید آن را به سرعت سرد کنید.
– همیشه روی غذاها و نوشیدنی‌ها درپوش بگذارید تا از آلودگی توسط حشرات حامل میکروب محافظت شوند، و حیوانات خانگی را نیز از غذاها و سطوحی در آشپزخانه که با غذاها تماس دارند دور نگه دارید.
– از آب پاکیزه و سالم استفاده کنید. اگر احتمال آلودگی آب وجود دارد، قبل از اضافه کردن آب به غذا، آن را بجوشانید.

avatar