مسمومیت های غذایی کودکان
26 مارس, 2017
بیماری سلیاک کودکان
27 مارس, 2017

انسداد روده
مسدود شدن جزئی یا کامل روده بزرگ یا کوچک را انسداد روده می‌نامند. در این عارضه، عبور غذا از روده مسدود می‌شود که منجر به درد پیچشی شکم می‌شود. معمولاً برای انسداد روده درمان لازم است. انسداد کامل روده اگر درمان نشود ممکن است کشنده باشد.

علت انسداد روده
در کودکان زیر ۲ سال، انسداد بیش‌تر در اثر اختلالی به نام درون‌کشی روده ایجاد می‌شود. اما انسداد روده در نوزادان ممکن است به دلیل فتق مختنق یا یک اختلال مادرزادی در روده به وجود آید. دیگر علل احتمالی انسداد روده در کودکان همه سنین شامل بیماری کرون (بیماری‌های التهابی روده) و پیچ‌خوردگی روده می‌باشد.

علائم
علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
– حمله‌های متناوب درد شدید در شکم
– حمله‌های استفراغ مایع زرد مایل به سبز، که تعداد دفعات آن رو به افزایش می‌رود.
– نفخ و ناتوانی در اجابت مزاج. در انسداد جزئی، دفع باد و اجابت مزاج معمولاً موجب تسکین موقت درد می‌شود.
– مخاط آلوده به خون و ژله مانند روی مدفوع، در موارد درون‌کشی روده
– تب و تورم شکم، اگر درمان با تأخیر مواجه شود.
این احتمال وجود دارد که بخش مسدود شده روده پاره شود و منجر به پریتونیت (التهاب جداره حفره شکمی) شود، یا دچار مرگ و فساد نسج شود، که عارض‌های بالقوه کشنده است. یک عارضه خطرناک دیگر که ممکن است در اثر استفراغ مکرر ایجاد شود آب‌زدایی بدن است.

درون‌کشی روده
درون‌کشی روده عارض‌های است که در آن بخشی از روده به درون بخش دیگری از آن کشیده می‌شود. این عارضه بیش‌تر در ناحیه‌ای که روده‌های بزرگ و کوچک تلاقی می‌کنند رخ می‌دهد.

مراجعه به پزشک
اگر تصور می‌کنید که کودک شما ممکن است به انسداد روده مبتلا شده باشد، آمبولانس خبر کنید یا او را به نزدیک‌ترین مرکز فوریت‌های پزشکی ببرید. پزشک کودک را معاینه خواهد کرد و ممکن است برای جلوگیری از آب‌زدایی بدن، به او مایعات تزریق شود. برای اطمینان از تشخیص و دریافتن علت انسداد، ممکن است رادیوگرافی انجام شود. اگر شک به درون‌کشی روده وجود داشته باشد، ممکن است رادیوگرافی مخصوص با تنقیهی باریم یا هوا انجام شود. فشار ناشی از تنقیه اغلب بافت جابه‌جا شده روده را به محل درست آن هدایت می‌کند. اگر تنقیه مشکل را حل نکند، عمل جراحی صورت می‌گیرد. انواع دیگر انسداد روده مستلزم عمل جراحی است، که گاهی اوقات بخش مسدود شده روده برداشته می‌شود.
هرگاه انسداد درمان شود یا فقط بخش کوچکی از روده با عمل جراحی برداشته شود، می‌توان رشد طبیعی کودک را انتظار داشت. اما اگر انسداد روده در اثر یک اختلال نهفته باشد (مانند بیماری کرون)، ممکن است انسداد مجدداً رخ دهد، مگر اینکه اختلال مسبب آن به نحو مؤثر درمان شود.

avatar