اختلالات گوش – التهاب گوش داخلی
29 مارس, 2017
اختلالات گوش – انسداد ناشی از فشار جو
29 مارس, 2017

التهاب گوش میانی
التهاب گوش میانی یکی از علل شایع گوش درد در کودکان است. این عارضه که بیشتر تا ۸ سالگی در کودکان رخ می‌دهد، از عوارض دردناک عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، همچون سرماخوردگی یا عفونت گلو (التهاب حلق و لوزه) می‌باشد.

علت
هرگاه عفونت میکروبی یا ویروسی به سمت بالا و به لوله استاش (مجرای باریک متصل‌کننده گوش میانی به عقب حلق) گسترش یابد، بافت‌های پوشاننده سطح داخلی گوش میانی ملتهب می‌شود و مایع و گاهی چرک تولید می‌کند. این ترشحات تخلیه نمی‌شود زیرا لوله استاش توسط التهاب مذکور یا بزرگ شدن آدنوئیدها مسدود می‌شود. تجمع ترشحات موجب فشار بر پرده گوش و درد و گاهی نیز پاره شدن آن می‌شود.

علائم
گوش درد علامت اصلی التهاب گوش میانی است. اما در کودکان بسیار خردسال، که ممکن است یافتن محل درد مشکل باشد (به‌خصوص اگر هر دو گوش مبتلا باشد)، شاید تب و استفراغ تنها علائم اولیه باشد. در کودکان همه سنین، التهاب گوش میانی احتمالاً باعث علائم زیر می‌شود:
– بیدار شدن در شب و گریه کردن
– بدخلقی
– دست بردن به سمت یک گوش یا مالیدن آن
– کم‌شنوایی
– ترشح از گوش، که موجب تسکین درد می‌شود، اما نشانه پاره شدن پرده گوش است
اگر احتمال التهاب گوش میانی را می‌دهید، باید ظرف ۲۴ ساعت کودک را نزد پزشک ببرید. اگر درد شدید است یا کودک شما خیلی خردسال است باید فوراً با پزشک تماس بگیرید.

شیوه کمکی
برای تسکین درد در مدت انتظار برای پزشک، قطره یا شربت استامینوفن به کودک بدهید. او را در وضعی قرار دهید که گوشی که درد می‌کند روی کیسه آب گرم پیچیده در حوله قرار گیرد. آب کیسه گرم باشد و نه داغ. تکیه دادن کودک در حالی که آن گوشی که درد می‌کند مایل به پایین باشد موجب خروج ترشحات احتمالی می‌شود. برای تسکین گوش درد در کودکان خردسال از کیسه آب گرم استفاده نکنید، زیرا اگر خیلی داغ باشد نمی‌تواند آن را کنار بزند. به جای این کار، یک پارچه نرم را گرم کنید و آن را روی گوش کودک بگذارید.

کار پزشک
پزشک داخل گوش کودک را معاینه می‌کند و اگر ممکن باشد، نمونه‌ای از ترشحات گوش را برای شناسایی ارگانیسم‌های عامل عفونت به آزمایشگاه می‌فرستد. ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز شود، که قاعدتاً ظرف ۲ روز تب کودک را پایین می‌آورد و درد را تسکین می‌دهد. اگر گوش درد و تب پس از ۳ روز فروکش نکرد، ممکن است آنتی‌بیوتیک دیگری تجویز شود. گاهی مایع تا ۳ ماه در گوش میانی باقی می‌ماند طوری‌که شاید کودک کم‌شنوا بماند. پارگی پرده گوش قاعدتاً ظرف ۱ هفته خوب می‌شود.
پزشک احتمالاً ۳ ماه بعد از التهاب گوش میانی، از کودک آزمایش شنوایی به عمل می‌آورد تا مطمئن شود که شنوایی او به سطح عادی بازگشته است. اگر کودک هنوز مشکل شنوایی داشته باشد، ممکن است التهاب گوش از علل آن باشد.

با بزرگ‌تر شدن کودک، لوله استاش عریض‌تر می‌شود و امکان تخلیه آسان‌تر مایعات را فراهم می‌سازد، بنابراین گوش میانی کمتر در معرض عفونت قرار می‌گیرد. پس از ۷ یا ۸ سالگی احتمال ابتلا به التهاب گوش میانی ضعیف است.

تسکین گوش درد
خوابیدن در حالت درازکش ممکن است گوش درد را بدتر کند. کودک را در حالت نشسته تکیه دهید و گوشی را که درد می‌کند روی کیسه آب گرم قرار دهید.

avatar