رشد مهارت های دستی کودک
نوزادان در بدو تولد دارای چند بازتاب (رفلکس) غیرارادی هستند. برای کسب مهارتهای دستی ابتدا باید این بازتابها از بین بروند.
بازتاب چنگ زدن نوزاد ، که آنقدر نیرومند است که میتواند وزن او را تحمل کند، باقیماندهای از عصری است که نیاکان بدوی ما لازم بوده به شاخههای درختان چنگ بزنند. این بازتاب باید از بین برود تا کودک بتواند به طور ارادی چنگ بزند و چیزی را در دست بگیرد.
بازتاب یکه خوردن نیز، که همه نوزادان از آن برخوردارند، به صورت باز کردن انگشتانش به شکل ستاره به طرف بیرون تظاهر مییابد. این بازتاب باید کنار گذاشته شود تا کودک بتواند نوشتن با مداد را بیاموزد.
کودک خردسال از دهان خود به عنوان عضو اصلی لامسه استفاده میکند. بعدهاً انگشتها جای آن را میگیرند.
در طی سال اول، او چنگزدن خود را اصلاح میکند، طوری که به جای گرفتن مکعب با کف دست میتواند آن را بین انگشتان شست و اشاره خود نگه دارد. این پیشرفت ویژه است که انسان را از سایر گونههای جانوران متمایز میکند. هیچ گونه جانوری دیگری دارای چنین تواناییهای برجسته استفاده از دستها نیست.
پیشرفت مهم دیگر هنگامی است که کودک شما به آسانی جسمی را رها میکند، در این حال عضلات مخصوص رهاسازی یاد گرفتهاند در مقابل عضلات مربوط به نگهداشتن عمل کنند طوریکه این دو گروه عضلات متضاد،با یکدیگر همکاری میکنند.
کودکان معمولاً در اواخر سال اول زندگی به وجود اعضای تناسلی پی میبرند، و آنها را دستکاری میکنند. این یک رفتار کاملاً طبیعی برای کودکان در این سن میباشد. برای والدین هیچ دلیلی ندارد که این عمل را تقبیح کنند یا مورد مخالفت قرار دهند، زیرا ین کار موجب احساس گناه در کودک و مخفیکاری او میشود. اگر در مقابل دیگران این کار را انجام داد، بهترین راه برخورد با این کار، منحرف کردن حواس اوست و نه سرزنش کردن یا نشان دادن مخالفت و ناراحتی خود.
برای مشاهده مراحل رشد مهارت های دستی کودک لینک های زیر را ببینید:
رشد مهارت های دستی نوزاد از بدو تولد تا شش ماهگی