بازی با انگشتان با کودک
۱۱ فروردین, ۱۳۹۶
وسیله بازی بیش از اندازه یعنی تحریک بیش از اندازه کودکان
۱۱ فروردین, ۱۳۹۶

نقش هم بازی ها در رشد شخصیت کودک

در عین حال که وجود رابطه ای صمیمی و هم بازی شدن با بزرگ سالی مهربان برای ایجاد احساس اعتماد و ارزش، رفع نیازمندی ها، پاسخ به پرسش ها و حل مشکلات کودک الزامی است، کنش متقابل با کودکان دیگر نیز در این فرآیند نقشی عمده بازی می کند. هم سالان و هم بازی ها در شکل گیری شخصیت، رفتار اجتماعی، نظام ارزشی و نحوه نگرش های یکدیگر دخالت دارند. کودکان به وسیله سرمشق دهی و سرمشق گیری در مورد اعمالی که تقلید کردنی است و با ارزش یابی فعالیت های یکدیگر و بازخوردی که به یکدیگر می دهند، در همدیگر تأثیر می گذارند.

کودکان، بسیاری از مهارت های اجتماعی را از راه کنش متقابل یکدیگر یاد می گیرند. آنان می آموزند که چگونه چیزی بدهند و چیزی بگیرند؛ در فعالیت های دسته جمعی شرکت کنند؛ از جنب و جوش و تماشای دیگران لذت ببرند؛ احساسات دیگران را درک کنند؛ توانایی های خود را ارزیابی کنند؛ اعتماد به نفس کسب کنند و به تدریج از خانواده، مستقل، و با جامعه سازگار شوند.

 

مراحل رشد و تکامل کودکان در انتخاب هم‌بازی
کودکان ۶ تا ۸ ماهه
کودکان ۶ تا ۸ ماهه بیشتر با محیط بازی‌شان سر و کار دارند تا اسباب‌بازی یا هم‌بازی خود. در این دوره معمولاً، به کودکان دیگر توجه نمی‌شود. هنگامی که تماس با کودک دیگر به‌وجود می‌آید، اگر این تماس دوستانه باشد، چیزی بیش از لبخند زدن، یا احتمالاً گرفتن کودک دیگر دیده نمی‌شود؛ و وقتی برخورد پرخاش‌جویانه‌ای به‌وجود آید، بیشتر به صورت کلی ظاهر می‌شود که ممکن است به شکل تلاش در گرفتن اسباب‌بازی از دیگری بروز کند.

کودکان ۹ تا ۱۳ ماهه
کودکان، از ۹ تا ۱۳ ماهگی، بیشتر به اسباب‌بازی توجه دارند تا هم‌بازی. از آن‌جا که کودکان در این دوره به اسباب‌بازی خیلی اهمیت می‌دهند، به دعوا بر سر آن‌ها با کودکان دیگر گرایش دارند. بر خلاف مشاجرات قبلی، دعوا شخصی‌تر می‌شود، هر چند باز هم اسباب‌بازی بیش از هم‌بازی مرکز توجه است؛ یعنی هنوز خصومت واقعی به میان نیامده است. معمولاً کودکان کوچک‌تر تمایل دارند به‌تنهایی بازی کنند و هنگامی که با اسباب‌بازی‌های خود مشغول هستند، نظارت شخصی بزرگ‌سال که آنان را دوست دارد، برای‌شان لذت‌آور است.

کودکان ۱۴ تا ۱۸ ماهه
کودکان بین سنین ۱۴ و ۱۸ ماهگی طرز تلقی خود را نسبت به هم‌بازی‌های‌شان تغییر می‌دهند و چون نیازهای مربوط به اسباب‌بازی تا حدود زیادی ارضا می‌شوند، مشاجرات با دیگران نیز کاهش می‌یابد.

کودکان ۱۹ تا ۲۵ ماهه
برای کودکان ۱۹ تا ۲۵ ماهه اسباب‌بازی و هم‌بازی‌ها اهمیت بیشتری می‌یابند و ارتباط اجتماعی بیشتر می‌شود. کودکان، برای انطباق با وضع هم‌بازی‌شان، رفتار خویش را تغییر می‌دهند.

خاله زنک - اتاق گفتگوی بیبی سنتر