مدت شیرخوردن نوزاد در اسلام
مقدار و دفعات شیردهی در شش ماه اول
۲۸ آذر, ۱۳۹۵
دوران بارداری
فهرست فعالیت ها، کارها و برنامه های دوران بارداری
۴ دی, ۱۳۹۵
سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری

فهرست فعالیت ها و برنامه های سه ماهه اول بارداری روند بارداری و تغییراتی که در بدن مادر در این دوران ایجاد میشود برای بسیاری از زنان ناشناخته و آمیخته با ترس و اضطراب است. گرچه به مادران تاکید میشود که حاملگی به عنوان یک پدیده طبیعی باید تلقی شود و این تغییرات به منظور سازگاری بدن مادر با حاملگی صورت میگیرد. اما برای رفع ابهامات و پیشگیری از بروز مشکلات لازم است با سیر طبیعی بارداری و تغییرات و عوارض ناشی از آن آشنا شوید. این فهرست شامل تمام کارها و پیگیری هایی است که شما باید در سه ماهه اول بارداری خود انجام دهید. از تایید بارداری خود، تا انجام آزمایشات و سونوگرافی های لازم و تغذیه مناسب. فعالیت های سه ماه اول بارداری

  • اطمینان حاصل کنید که شما واقعا باردار هستید

معمولا اولین و رایجترین علامت بارداری قطع قاعدگی یا عادت ماهیانه است. اکثر تست های بارداری میتوانند بارداری شما را در هفته پس از قاعدگی تشخیص دهند. اگر نتیجه تست منفی یا مثبت کمرنگ بود ( و شما همچنان پریود نشده اید) چند روز صبر کنید و مجددا امتحان کنید. برای آشنایی بیشتر با مراحل تخمک گذاری و لانه گزینی ” مراحل تخمک گذاری و تشکیل نطفه ” را بخوانید.

تست بارداری

تست بارداری

  • ویتامین های لازم را مصرف کنید.

گرچه مصرف تمام مواد مغذی مورد نیاز شما و کودک شما شاید سخت به نظر رسد. مادر باردار میتواند با استفاده از رژیمی که شامل محصولات لبنی ، میوه و سبزیجات ، غلات ، حبوبات و گوشت و … است، احتیاجات خود را برآورده سازد.

بیشتر زنان میتوانند از مصرف ویتامین ها و مکمل های معدنی مورد نیاز دوران بارداری ( ترجیحا قبل از تلاش برای بارداری ) بهره مند شوند. بهتر است از مصرف مواد مغذی و مهم در دوران بارداری مطمئن شوید.

مصرف به اندازه کافی اسید فولیک در زمان اقدام به بارداری و در دوران بارداری بسیار مهم است. اسید فولیک تا حد زیادی احتمال ابتلا به نقص سیستم عصبی در کودک را کاهش میدهد.

برای آشنایی بیشتر، ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری را بخوانید.

ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری

ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری

  • انتخاب پزشک و ماما

یک پزشک متخصص زنان و یا ماما برای معاینات دوره ای خود و جنین خود انتخاب کنید. برای انتخاب پزشک می توانید از دوستان و آشنایان کمک بگیرید. نزدیکی مطب پزشک به خانه شما و بیمه طرف قرارداد پزشک را نیز مد نظر قرار دهید. اولین مراجعه زن باردار اهمیت ویژه دارد. شما در طی اولین ملاقات اطلاعات لازم در مورد بارداری و اهمیت مراجعات منظم در این دوران را کسب میکنید. معاینات دوران بارداری

پزشک زنان و زایمان

پزشک زنان و زایمان

  • بررسی بیمه بهداشت و درمان

از چه بیمه ای استفاده میکنید؟ از خدمات و مراکز درمانی بیمه اصلی یا بیمه تکمیلی که استفاده میکنید آگاهی یابید.

  • بررسی داروهایی که مصرف می کنید

با پزشک خود در مورد داروهای مصرفی تان مشورت کنید. بسیاری از داروها – حتی بی خطرترین آنها –در دوران بارداری بی خطر نیست. اگر برای درمان بیماری مزمن از دارویی استفاده میکنید، حتما این مورد را به پزشکتان اطلاع دهید. این خطر شامل ویتامین ها، مکمل ها و گیاهان دارویی نیز میشود.

مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری

  • توصیه های عبادی

به مادران عزیز توصیه میشود برای داشتن فرزندانی با سیرت و صورت نیکو، در حد امکان به امور عبادی و مذهبی اهمیت دهند. سعی کنید همیشه با وضو باشید، مخصوصا هنگام خوردن غذا. آرامش را حفظ کنید و عصبانی نشوید. روزانه قرآن بخوانید.

همچنین مطالعه اهمیت تربیت فرزند را پیشنهاد میکنیم.

  • آرامش روحی و معنوی

مادر در دوران بارداری دچار نوسانات روحی و خلقی میشود. بطوری که حساس و تحریک پذیر شده و دچار خلق و خوی دوگانه میگردد که همسرش را نیز متعجب میسازد. آرامش روحی و معنوی در طی دوران حاملگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا جنین تحت تاثیر محیط اطرافش است و نزدیکترین محیط به او مادر است. هیجانات شدید، فکر و خیال بسیار، اندوه و اوقات تلخی، افکار تیره، تاسف از آبستن شدن و واکنش شوهر نسبت به حاملگی، نگرانی در مورد جنسیت جنین و میزان رشد فرزند، ترس، غم، شادی، خشم، بدبینی و اضطراب همه در جنین موثر است.

  • سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن خطر ابتلا به بسیاری مخاطرات دوران بارداری از جمله سقط جنین، مشکلات جفت، تولد زودرس، کاهش رشد جنین و خطر مرگ نوزاد را افزایش میدهد. برخی تحقیقات نشان میدهد سیگار کشیدن نوزاد را در معرض ابتلا به شکاف لب قرار میدهد. هیچگاه برای ترک سیگار دیر نیست. با هر سیگاری که شما نمیکشید شانس تولد نوزاد سالم خود را افزایش میدهید.

  • مصرف الکل را ترک کنید

مصرف مقدار کمی الکل خطر ابتلا به مشکلات یادگیری، گفتار، تمرکز، زبان و بیش فعالی را افزایش داده و موجب کاهش وزن جنین میشود. مصرف الکل توسط مادر در جنین ایجاد ناهنجاری میکند و ختم زودرس حاملگی در خانم هایی که الکل مصرف میکنند بیشتر مشاهده شده است. هیچ کس دقیقا نمیداند که چگونه مصرف مقدار اندک مشروبات الکلی تا این حد روی رشد کودک تاثبر میگذارد، پس مصرف آن را برای همیشه قطع کنید.

  • مصرف کافئین را کاهش دهید

مطالعات مصرف زیاد کافئین و برخی مشکلات بارداری نظیر سقط جنین را مرتبط میدانند. از این رو کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان به مادران باردار توصیه میکند که مصرف کافئین خود را به ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کنند.( حدود یک فنجان قهوه )

  • از فعالیت هایی که برای بارداری مضر است اجتناب کنید

برخی فعالیت ها، کارها و سرگرمی ها برای شما و جنین در حال رشد شما خطرناک باشد که باید از آنها اجتناب کنید. به عنوان مثال استفاده از آفت کش ها، حلال ها، برخی مواد شوینده را باید محدود کنید. از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، فلزات سنگین (مانند سرب و جیوه) و پرتو رادیو اکتو – که میتواند در برخی آزمایشات پزشکی اتفاق بیافتد – خودداری نمایید. برخی حیوانات اهلی منتقل کننده بیماری هایی هستند که بر روی حاملگی و جنین تاثیرات نامطلوبی میگذارد. بنابراین از تماس با حیوانات اهلی اجتناب کنید. با پزشک یا مامای خود در مورد کارهای روزمزه تان صحبت کنید و بایدها و نبایدها را از او بپرسید. با مراقبت از جنین در دوران بارداری بیشتر آشنا شوید.

  • غذاهایی را که نباید بخورید

به ویژه در دوران بارداری باید از مصرف غذاهایی حاوی باکتری ها، انگل ها و یا سموم هستند، مانند گوشت نپخته، لبنیات غیر پاستوریزه، غذاهایی که با تخم مرغ خام تهیه میشود و جوانه های خام و … خودداری کنید. در مصرف غذاهای آماده و فست فودهای حاوی پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت، ژامبون، غذاهای دریایی، گوشته های دودی، هات داگ و انواع برگرها و … احتیاط کنید. از خوردن غذاهای مانده به خصوص گوشت ها، کنسروها، نان زیاد، غذاهای یکنواخت و غذاهای پرچربی و پرادویه بپرهزید. مطالب مربوط به رژیم غذایی دوران بارداری  و  تغذیه دوران بارداری را نیز بخوانید.

  • آیا بهترین غذاها را میخورید؟

اگر نمیتوانید همه غذاهای مناسب دوران بارداری را میل کنید، جای نگرانی نیست. برخی از غذاها ممکن است برای شما تهوع آور باشد و ویار شما اجازه خوردن بعضی از غذاها را به شما ندهد.

تغذیه دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری

  • نگهداری خوراکی در خانه

همیشه در خانه آجیل، میوه تازه، حبوبات و ماست داشته باشید.

  • تمرینات ورزشی

ورزش در دوران بارداری برای مادر و جنین مفید است. اگر قبل از حاملگی ورزش میکردید، میتوانید بدون آنکه به شدت آن بیفزایید به ورزش ادامه دهید. البته به شرطی که خود را خسته نکنید و خود و جنین را در معرض خطر قرار ندهید. نه ورزش های سنگین و نه بسیار ناچیز، بلکه ورزش های متوسط و میانگین انجام دهید. به آرامی پیاده روی کنید. حرکات شدید انجام ندهید و از جایی به جای دیگر نپرید. مقدار انرژی مصرف شده را با تغذیه مناسب جبران کنید.

مطلب مربوط به تناسب اندام و تمرینات ورزشی در دوران بارداری را بخوانید.

  • با حالت تهوع صبحگاهی چه کنیم

این حالت در نیمه اول بارداری شایع است. به تدریج با پیشرفت حاملگی از شدت آن کم شده و بهبود میابد. متاسفانه سه چهارم زنان باردار در سه ماهه اول بارداری دچار حالت تهوع صبحگاهی میشوند. اگر دچار حالت تهوع خفیف میشوید برخی اقدامات نسبتا ساده میتواند به رفع حالت تهوع شما کمک کند. مثلا حجم وعده های غذایی را کم و تعداد آن را زیاد کنید. میان وعده های شیرین و مطلوب مصرف کنید. غذا را نه زیاد سرد و نه زیاد گرم میل کنید. زنجبیل مصرف کنید. اگر این اقدامات موثر نبود با پزشک خود مشورت کنید، احتمال تجویز ویتامین ب۶ یا داروهای ضد تهوع وجود دارد. برای آشنایی با سایر عوارض شایع دوران بارداری این مطلب را بخوانید.

حالت تهوع صبحگاهی

عوارض شایع دوران بارداری

  • زود بخوابید

در اوایل حاملگی ممکن است بیش از آنچه تصور میکنید خسته شوید. سعی کنید زودتر بخوابید. اغلب زنان باردار حداقل به ۸ ساعت خواب شبانه و همچنین استراحت بعد از ظهر نیاز دارند. بهتر است موقع استراحت بالش کوچکی زیر پای خود بگذارید.

خوابیدن بارداری

خوابیدن بارداری

  • تست های غربالگری

یکی از تست هایی که در طول سه ماهه اول بارداری انجام میشود تست غربالگری است که به منظور بررسی خطر ابتلا به سندروم داون و همچنین دیگر مشکلات کروموزومی و نقص هنگام تولد انجام میگردد. میتوانید از پزشک خود در مورد سایر آزمایشات و تست های دوران بارداری بپرسید.

آشنایی با آزمایش های دوران بارداری

 

  • با نشانه های خطرناک حاملگی آشنا شوید

در طول این دوران ممکن است گاهی احساس درد یا احساس های عجیب و غریبی داشته باشید و ندانید که این دردها و یا احساس ها طبیعی است یا نه. برخی از این علائم ممکن است بیشتر مشکل ساز باشند و برخی کمتر. تورم در صورت، دستها و پاها، تب شدید، کبودی در بدن، درد در ناحیه شکم و رحم، هرگونه خونریزی، تهوع بی موقع و مداوم همراه با اسهال، سر دردهای مداوم و تاری دید، دفع آب از ناحیه واژن، تصادف یا افتادن شدید و ناگهانی، کاهش حرکات جنین، تپش قلب و تنگی نفس و سوزش ادرار از علائم خطر در دوران بارداری است. با پزشک خود در مورد دردها و احساس های خطرناک صحبت کنید و در مورد سایر علائم دوران بارداری بپرسید.

  • مراقبت از دهان و دندان

در دوران بارداری اغلب داندان ها مستعد برای کرم خوردگی است. بنابراین رسیدگی به دندان ها و مسواک زدن را نباید فراموش کنید. با حفظ سلامت دهان و دندان خود در طول بارداری و پس از آن احتمال انتقال باکتری به کودک را ( برای مثال از طریق استفاده مشترک از قاشق) کاهش میدهید. سایر نکات سلامت دوران بارداری.

  • کی و چگونه میخواهید بارداری خود را اعلام کنید

برخی از خانم ها از همان ابتدا بارداری خود را به خانواده، دوستان و آشنایان اعلام میکنند. برخی نیز صبر میکنند و در سه ماهه دوم – یعنی زمانی که بارداری خود را به خوبی تثبیت کردند و خطر سقط جنین به طور قابل توجهی کاهش یافت – بارداری خود را اعلام میکنند. بیاد داشته باشید که اگر از حالت تهوع صبحگاهی یا سایر عوارض بارداری رنج میبرید و یا اگر شرایط سی سختی دارید بهتر است خانواده و همکاران خود را در جریان بارداری خود قرار دهید.

  • پیگیری وضعیت رشد کودک خود

همواره وضعیت سلامت خود و کودک خود را کنترل کنید. البته این کار توسط پزشک شما انجام و ثبت میشود.

  • با کودک خود ارتباط برقرار کنید

روزانه دو بار ( پنج تا ده دقیقه ) در مورد کودک خود فکرکنید. بعد از بیدار شدن و یا قبل از خواب زمان مناسبی برای این کار است. امیدها و رویاهای خود را به عنوان یک مادر و پدر مرور کنید. این کار روش مناسبی برای شروع یک فرایند ارتباطی میان شما و کودک شما است.

  • تهیه پوشاک و لباس زیر مناسب

لباس در دوران بارداری باید راحت، نرم و متناسب با فصل انتخاب شود. از پوشیدن لباسهای زبر ، خشن و تنگ بپرهیزید. اگر در سینه های خود احساس درد میکنید، از سینه بندهای پنبه ای مناسب استفاده کنید. ممکن است نیاز به استفاده از سایزهای مختلف سینه بند شوید ( مخصوصا اگر بارداری اول شما است ). با توجه به افزایش وزن و تغییرات جسمی در شما بهتر است از پوشاک و کفش های مناسب استفاده کنید.

  • روابط جنسی

ممکن است در سه ماهه اول بارداری نسبت به روابط جنسی حس خسته کنندگی، حالت تهوع و یا تنفر داشته باشید. اما اگر مایل به برقراری رابطه جنسی هستید، این امر ( به شرط آنکه از اعمال خطرناک و خشن اجتناب کنید ) خطری برای کودک شما نخواهد داشت. کیسه آمونیاک و عضلات قوی رحم از کودک شما محافظت میکنند. همچنین پلاگین موکوس در دهانه رحم از جنین در برابر عفونت ها و باکتری ها محافظت میکند. بنابراین یک خانم باردار سالم میتواند روابط جنسی خود را ادامه دهد و فقط در مواردی که خطر سقط جنین، زایمان زودرس و پارگی کیسه آب وجود دارد از انجام نزدیکی خودداری کند.

  • صحبت کردن با همسر

با همسر خود در مورد پدر و مادر شدن و وظایف جدید خود به عنوان والدین صحبت کنید. برای مثال پیشنهاد میکنیم هر کدام شروع به نوشتن بایدها و نبایدهای خود به عنوان پدر یا مادر کنید. (من به عنوان مادر نباید …. ، من به عنوان مادر باید…. ). سپس با همسر خود در مورد نوشته هایتان صحبت کنید و با هم تصمیم به انجام یا ترک برخی کارها یا رفتارهای خود بگیرید.

وظایف پدر در دوران بارداری همسر

صحبت کردن با همسر در دوران بارداری

صحبت کردن با همسر در دوران بارداری

  • مدیریت مالی و پس انداز

با اینکه نیاز نیست هزینه های جدید مانند لباس، غذا، پوشک،اسباب بازی و … تبدیل به دغدغه اصلی شما شوند، ولی بد نیست در مورد چگونگی مدیریت مالی زندگی خود کمی تامل کنید.

  • برای دیدن و شنیدن کودک خود آماده شوید

در ویزیت های ۹ تا ۱۲ هفتگی بارداری ممکن است بتوان به کمک مانیتور داپلر صدای قلب جنین را شنید. برخی والدین برای دیدن کودک خود عجله دارند و در اولین زمان ممکن اقدام به انجام سونوگرافی میکنند. ما به هیچ عنوان سنوگرافی های غیر ضروری را پیشنهاد نمیکنیم. اما از حدود ۵ هفتگی جنین قابل رویت است.

  • انتخاب نام

انتخاب نام بخش بسیار سرگرم کننده دوران بارداری است. شاید زمان زیادی برای انتخاب یک نام مناسب صرف کنید. ولی مطمئنا این کار بسیار جذاب و لذت بخش خواهد بود.

فهرست فعالیت ها و برنامه های سه ماهه دوم دوران بارداری

فهرست فعالیت ها و برنامه های سه ماهه سوم دوران بارداری

رد کردن