تغذیه سالم مادران شیرده
تغذیه دوران بارداری
۲۳ مهر, ۱۳۹۵
واکسن نوزاد - واکسن ب ث ژ
واکسن نوزاد – تزریق واکسن سل (واکسن ب ث ژ) برای نوزادان
۲۳ مهر, ۱۳۹۵
رژیم غذایی بارداری

رژیم غذایی بارداری

رژیم غذایی بارداری – تغذیه سالم در دوران بارداری

چون مواد غذایی که مادر مصرف میکند از راه جفت به جنین میرسد. بنابراین مادر باید مواد غذایی تازه مانند سبزی ها و میوه‌ها را مصرف کند. و از خوردن مواد چرب ، شور و تحریک کننده و غذاهای کنسرو شده که به صورت تجارتی تهیه شده و دارای مواد رنگی میباشد خودداری نماید.

در تغذیه دوران بارداری باید برای پختن مواد غذایی از چربی های اشباع نشده گیاهی (انواع روغن های گیاهی مانند ذرت و آفتابگردان )استفاده شود. مواد غذایی اصلی که برای سلامت مادر و جنین ضرورت دارد عبارت است از :

پروتئین: پروتئین ها برای ساخته شدن سلولهای نسوج اعضای بدن ضرورت دارند. بدن انسان خود میتواند ۱۲ نوع از ۲۰ نوع آمینواسید را بسازد. ولی ۸ نوع آن باید از راه مواد غذایی به بدن انسان برسد.

این ۸ نوع آمینواسید در مواد غذایی مانند گوشت قرمز ،ماهی ،تخم مرغ ،لبنیات و حبوبات وجود دارند.در دوران بارداری نیاز به مواد پروتئینی ۳۰درصد افزایش یافته می یابد یعنی از ۴۵ تا ۶۰گرم در روز به ۷۵ تا ۱۰۰ گرم افزایش می یابد.

از طرف دیگر برای ساخته شدن اعضای جنین به پروتئین (آمینواسیدها) نیاز است. بنابراین مادر باردار باید مواد غذایی پروتئین دار مانند گوشت قرمز،ماهی و مرغ که چربی آنها گرفته شده باشد ، حبوبات ، شیر و فرآورده های آن استفاده نماید.گوشت ماهی دارای پروتئین با کیفیت بالاست و چربی آن نیز از چربی های خوب می باشد.

در رژیم غذایی بارداری مادر نباید جگر مصرف کند. زیرا مقدار ویتامین A در جگر زیاد است. و ممکن است برای جنین ضرر داشته باشد.

میوه ها و سبزی ها : میوه ها و سبزی ها برای تندرستی هرانسانی مخصوصا مادران باردار ضرورت دارد. مصرف یک نوع میوه تمام نیاز بدن مادر و جنین یعنی ویتامین B,E,K,A,C ,آهن ,کلسیم و مواد هضم نشدنی را تامین نمیکند.

برای آشنایی بیشتر، ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری را بخوانید.

مصرف روزانه ۵ نوبت میوه و سبزی برای مادر بارداری ضروری است. ولی اگر بیشتر مصرف نماید بهتر است.

رژیم غذایی بارداری

رژیم غذایی بارداری

میوه را میتوان به صورت تازه یا خشک و سبزی را به صورت پخته یا خام مصرف کرد.آب میوه باید کمتر مصرف گردد زیرا قند و کالری زیاد دارد و قسمتی از ویتامین و مواد فیبری آن از بین میرود بنابراین مصرف یک نوبت آب میوه در روز کافی است.

مادر باردار باید انواع سبزی ها را مصرف کند مانند سبزی های تیره ،سبز،زرد،نارنجی و قرمز که هرکدام مزه و طعم و ویتامین و املاح متفاوتی دارند بنابراین هم مواد مختلف به بدن میرسد و هم مادر از خوردن آنها لذت میبرد.

مواد هضم نشدنی : مصرف مواد هضم نشدنی (فیبرهای گیاهی ) که در روده ها هضم و جذب نمیشوند (مانند میوه ها ،سبزی ها ،غلات،حبوبات)ضرورت دارد تا عمل طبیعی روده ها و دفع مدفوع به خوبی انجام گیرد و مادر در دوران بارداری به یبوست مبتلا نشود.

مصرف این مواد همچنین سبب میشود که مادر احساس سیر بودن و پرشدن معده کند و از زیاد خوردن غذا و افزایش وزن جلوگیری کند.مادر در دوران بارداری باید در هر روز حدود ۲۵ تا ۳۵ گرم مواد هضم نشدنی مصرف کند.

مواد غذایی که قسمت زیاد آن هضم نمیشود و دفع میگردد : تمشک ،مخلوطی از گردو،فندوق و امثال آن ،نانی که از تمام دانه گندم تهیه شده است،زردآلو خشک،نخود سبز،غذاهایی مانند اسپاگتی ،تره فرنگی،کشمش

مواد غذایی که دارای پروتئین (آمینواسیدها)میباشند : ماهی ،گوشت قرمز بدون چربی ، گوشت مرغ ،تخم مرغ ،عدس ،بادام زمینی نرم شده ،بادام زمینی کوهی ، ماست.

خاله زنک - اتاق گفتگوی بیبی سنتر