خواب نوزاد خواب کودک
خواب نوزاد و راه های خواباندن نوزاد
۲۳ مهر, ۱۳۹۵
رژیم غذایی بارداری
رژیم غذایی بارداری
۲۳ مهر, ۱۳۹۵
تغذیه سالم مادران شیرده

تغذیه سالم مادران شیرده

تغذیه دوران بارداری – اصول تغذیه مناسب مادر باردار در دوران بارداری

مادر باردار در دوران بارداری باید از تمام ۵ گروه مواد غذایی به طور متعادل استفاده نماید.

چربی و مواد قندی: مادر باردار باید مصرف این مواد را کم و محدود نماید.

پروتئین: مادر باردار باید روزانه ۳ وعده شیر یا لبنیات دیگر مصرف کند. هر وعده این گروه شامل یک لیوان یا ۲۴۰ میلی‌لیتر شیر ، ۱۵۰ گرم ماست یا ۴۰ گرم پنیر می‌باشد.

میوه‌ها و سبزی‌ها: مادر باردار باید روزانه ۵ تا ۶ نوبت میوه و سبزی مصرف کند. هر وعده شامل نصف لیوان آب پرتقال (۱۲۰ میلی‌لیتر) یک عدد میوه بزرگ یا سه قاشق غذاخوری سبزی پخته‌شده می‌باشد.

مواد نشاسته‌ای: مواد نشاسته‌ای باید قسمت اعظم غذای مادر باردار را تشکیل دهد. مادر باردار می‌تواند ۶ تا ۷ نوبت مواد نشاسته‌ای مصرف کند. هر وعده این مواد عبارت است از ۱۴۰ گرم سیب‌زمینی ، ۴ قاشق پلو یا ۶ قاشق غذاخوری ماکارونی.

مطالعه ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری را پیشنهاد میکنم.

تغذیه دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری – برنامه غذایی روزانه مادر در دوران بارداری

هر خانم باردار باید برای غذای روزانه خود در هر هفته رژیم غذایی بارداری مناسبی برنامه‌ریزی کند. تا در خرید ، تهیه و پخت غذا با صبر و حوصله بتواند غذای سالم که دارای تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن او و جنین او باشد تهیه و مصرف کند.

اگر مادر باردار کار می‌کند و در محل کار او غذای مناسب در دسترس نیست باید سعی کند خود غذای مناسب و سالم را در منزل تهیه و به محل کار خود ببرد و مصرف کند.

تغذیه دوران بارداری – برنامه غذایی پیشنهادی برای سه وعده غذایی مادر باردار

 صبحانه پیشنهادی برای مادر باردار

  • یک لیوان شیر کم چرب و انواع کرن‌فلکس (برشتوک)
  • نان سبوس‌دار با پنیر کم‌چرب با نصف تخم‌مرغ آب‌پز
  • نان سبوس‌دار یا دو عدد تُست با تخم‌مرغ به شکل املت
  • نان سبوس‌دار با ماست کم‌چرب مخلوط با زردآلوی خشک‌شده
  • نان سبوس‌دار با پنیر کم‌چرب و خیار و گوجه
  • نان سبوس‌دار یا تُست با پنیر کم‌چرب و مغز گردو و چند عدد کشمش

ناهار پیشنهادی برای مادر باردار

  • ساندویچ نان سبوس‌دار با پنیر و کاهو و خیار
  • دو تکه مرغ آب‌پز همراه با سالاد دلخواه
  • ساندویچ ماهی به صورت استیک و سالاد (کاهو ، گوجه‌فرنگی و خیار همراه با روغن زیتون)
  • سوپ مرغ با یکی دو عدد نان باگت و یک بشقاب سالاد دلخواه
  • پلو خورش و سالاد (سبزی‌های برگ سبز ، مغز گردو و کشمش که روی آن روغن زیتون ریخته شده است)
  • چلوکباب با سالاد

شام پیشنهادی برای مادر باردار

  • تکه‌ای از ماهی که با بخار پخته یا در فِر سرخ شده باشد و یک عدد میوه
  • برنج دم پخته‌شده و تکه‌ای از گوشت مرغ و یک عدد میوه یا دسر میوه
  • برنج دم پخت با گوشت گوسفند نازک پخته‌شده و یک عدد میوه
  • یکی دو تکه گوشت مرغ پخته‌شده در فِر و یک عدد میوه یا دسر میوه

رد کردن